Full version: Snygga prydnadsaplar?
Harvey
I Tasha tudors bok är det en bild på en så himla snygg prydnadsapel, den är liksom laxrosa, nu har jag suttit och gluttat i alla trädgårdsböcker och på nätet, hittar ingen med sådan färg, och de som är knalligt rosa vilket jag kan tänka mig har mörkt bladverk, vilket jag inte vill ha där den skall stå. Har ni nå snygga bilder på prydnadsaplar? Eller nåt annat kanske? Prydnadskörsbär? Den skall växa vid en cirkelrund stensatt uteplats där jag kommer att ha buskrosor och rabatter runt, ett silverpäron är planterat, ett gammalt syrenbuskage växer nära, och det är lodrätt berg upp åt ett håll. Liten gårdsplan och rött hus åt andra hållet. Det är tänkt att trädewt skall lumma in och ge lite parasollkänsla. Zon 4, lerjord.
CGB
kanske

Malus Hopa
Malus Makamik eller
Prunus accolade

kan komma ifråga?

hopa
makamik
accolade
Cilla
Parasollkänsla har inte alla prydnadsaplar även om man kan få fram blom som kan passa in i beskrivningen. Om man köper en lite äldre rosenapel Malus floribunda så kan den ge detta även om den vill växa lite upprätt och yrvaket en tid. Blommen är vit och rosa, helt fantastisk i mina ögon. Det finns en pendulavariant också om man vill ha något hängande (men den vanliga har ett vackrare växtsätt!). Ge den mycket vid växtbädd och håll gräs borta så växer den bra, annars tar det mycket lång tid...

Accolade är ett fantastiskt prydnadskörsbär men parasollutseende har de inte. Kika på det ändå, de flesta som en gång satt ett sådant prydnadsträd ångrar sig inte, och de växer fort när de mår bra.

josohl
Inte en apel, men ett fint prydnadskörsbär:
vill gärna slå ett slag för bergkörsbär (Prunus sargentii) som blommar tidigare än andra, då man är som mest sugen på blommande träd (oftast tidigt i maj här i zon II). Dessutom får de vackert röda höstlöv!
Se bilder och info på: http://www.rangedala-plantskola.se/Categor...712&Search=
Harvey
Jo, jag är ju sugen på bergkörsbäret, det växer ett fint ex vid våran lokala plantskola som jag beundrar varje vår. Apeln Hopa har jag oxå tittat på, men det står i mina böcker att det blir bronsfärgat bladverk.
Med parasollform menar jag egentligen vanlig äppleträdsform. Vill inte ha hängande eftersom silverpäronet är det. Får fundera lite till, sedan får jag se vad dom har i plantskolorna till våren. Saken är den att det är så mycket jag vill ha. Men var passar var sak, det tycker jag är viktigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon