Alexander-VG-zon3
06-02-2008, 11:31
hej hej , var ute i trädgården idag och kollade till allt , och såg då att en del buskar hade börjat att spira grönska , spirea,johannesört,kerri japonica,vinterjasmin,caryopteris clandonensis 'summer sorbet',rosorna,iris,daglilja,rosenstav och hosta har börjat att spira så smått / vad spirar hos er ?
Gunilla T
06-02-2008, 12:06
Det är märkligt, här brukar vi alltid ha snö denhär tiden men nu spirar det i rabatterna. Hoppas bara det inte blir en rejäl barfrost nu.
Dagliljor, irisar, vivor, rudbeckior börjar spira. Små styvmorsvioler blommar. Hos Daphne mezereum såg jag att bladen spruckit fram. Jätteglad är jag över Acer shirasawanum, en gulbladig solfjäderslönn som har stora bladknoppar. Den är tveksamt härdig här så jag hoppas den klarar sig.
Schersminen hade skickat grönt skott. Någon liten lökväxt har faktiskt börjat visa sig. Alpklematisen börjar svälla i knopparna.
Stella-Polaris
06-02-2008, 13:39
Har blommande tusensköna
catlady
06-02-2008, 14:20
CITAT
Har blommande tusensköna
Jag med!
Mina rosor har växt massor under vintern av någon anledning, mina vinbärsbuskar och syréner har fullt med bladknoppar, och irisar, tulpaner, påskliljor och andra lökväxter har alla börjat skjuta upp grönt. På grannens tomt har vintergäcken blommat i ett par veckor nu.
Snödropparna blommar i min trädgård. Kärleksört och löjtnantshjärta har börjat sticka upp ur marken. Syrenen har små knoppar och kaprifolen har små blad som har vecklat ut sig. Bor i Stockholmstrakten, var bor ni andra?
Alexander-VG-zon3
06-02-2008, 15:33
jag bor i skåne ,, mer som spirar hos mig är
sedum,törel,ginst,lökarna,ogräs och även fjärilsbusken får nya blad .
blommar gör
min persika har svällande vita knoppar och bellis och maskrosor och snödroppar och trollhasslen och så kamelian,julros och primula också . har säkert mer som är igång ,, trevligt !!! och nu är mina två vårkrukor planterade med och ute så alla kan se vårblommorna blomma
pleximaster
06-02-2008, 17:17
Som jag skrev i en annan tråd Riddarsporrar!!!! 10 cm uppe förra veckan. Jag är orolig för dem och hade tänkt täcka dem men nån åt upp dem i går...

kaniner tror jag
(De växer på södersida om huset framför en gammal oisolerad grund som värmer marken.)
mvh plexi
CITAT
Som jag skrev i en annan tråd Riddarsporrar!!!! 10 cm uppe förra veckan. Jag är orolig för dem och hade tänkt täcka dem men nån åt upp dem i går... kaniner tror jag
Va trist! Nästa år täcker du innan!
Här spirar hoppet om spirande grönska
Lisbeth zon2
06-02-2008, 22:57
Snödroppar har kommit.
Det enda vårtecknet i Södra Norrlands kustland är Salixens vita kissar. Annars bara is, is och is.
mamamaggan
08-02-2008, 00:02
Såg i dag att det var knopp i vintergäcken, snödropparna var c:a 1 dm långa och flera andra lökväxter är på G. Har kollat förut men inte sett ett dugg , det här måste ha kommit upp de allra senaste dagarna.
Eva i Höga
08-02-2008, 10:46
Igår hade vi ett strålande väder, sol och lugnt! Då blev jag klar med beskärningen av alla mina buskar och hitta då tre blommande vitsippor! De står nu på köksbordet. Snödroppar och snöklockor blommar också. Och tibasten.
Idag är det regn och mörkt som vanligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.