[color="#556B2F"][/color]
Har en fjärilsbuddleja som jag älskar. Förra våren beskar jag den ända ner till första noden. Skall den beskäras årligen?
Någon som vet?
Den fryser ofta ned till backen i högre zon än 1. Och då är det ju bara att ta bort den döda veden så kommer det nytt nerifrån. Om den klarar vintern så är det mer en smaksak om man beskär den el ej.
Aqvakul
06-02-2008, 13:21
CITAT (jegi @ 06-02-2008, 13:14)

Den fryser ofta ned till backen i högre zon än 1. Och då är det ju bara att ta bort den döda veden så kommer det nytt nerifrån. Om den klarar vintern så är det mer en smaksak om man beskär den el ej.
Tyvärr fryser den ofta ner även i zon 1, vilket normalt ger färre men kraftigare skott.
Alexander-VG-zon3
06-02-2008, 15:40
kanske beror på vilket läge den är planterad i ??
min egen har inte frusit ner nån gång men å andra sidan har det varit milt sedan jag planterade den . annars har jag sett stora ex av fjärilsbuske hos mig i skyddande lägen där den inte fryser ner så ofta . men dock vet jag dom ex som fryser ner när den andre inte gör det som verkar ha ett sämre läge,, hmm lätt virrigt nu
men fryser den inte ner så behöver man inte klippa , annars så klipper man ju för att främja starka blombara skott . fryser den bara ner till hälften kan man ju som sagts innan här klippa av till första friska ögon .
sen finns det ju sommarbuddleja som inte fryser ner . om man nu vill ha nåt som blir större med åren .
till vilken zon kan man ha den då?
jag bor i zon 4 tror jag
Alexander-VG-zon3
06-02-2008, 18:05
CITAT (tettan @ 06-02-2008, 17:15)

jag bor i zon 4 tror jag
skyddat å soligt i zon 4 kan den nog klara(ev frysa ner?) ,, annars anses den väl till zon 3
bilder
http://www.atlas-roslin.pl/foto/jmak/jmak-...lternifolia.jpghttp://www.helmers.de/pflanzen/laubgehoelz...lternifolia.jpg
Jag har gröna skott på min och även större blad. Vad händer om det blir kallt nu?
Trädgårdsmästarn
06-02-2008, 19:21
Hej!
Älskar buddleja och har ca 10 sorter i plantskolan. Hemma har jag 100tals fjärilar och först trodde jag inte att de verkligen kunde locka så många. I min bok som aldrig blir klar (Trädgårdens Lathundar) delar jag in Buddleja, Hortensior, Rosor i samma fack. Beskär först när björkens blad slår ut och tag samtidigt bort kupningen (jag kupar samtliga vid hård frost, dock ej i år när vi inte ens har haft -5 grader än och vissa sommarblommor och Cordylinepalmer står kvar i rabatterna) Buddlejor och hortensior beskär Du ner till första levande kraftiga knopp eller så det estetiskt blir snyggt.
Hoppas det kan hjälpa Dig
/Mikael
CITAT (tettan @ 06-02-2008, 17:15)

jag bor i zon 4 tror jag
Inga problem i zon 4 för mig i varje fall. Den fryser nästan jämt ned till backen och kommer sedan igång på försommaren och blir ca 2 m. Blommar sedan i aug-sep.
CITAT (Trädgårdsmästarn @ 06-02-2008, 19:21)

Hej!
Älskar buddleja och har ca 10 sorter i plantskolan. Hemma har jag 100tals fjärilar och först trodde jag inte att de verkligen kunde locka så många. I min bok som aldrig blir klar (Trädgårdens Lathundar) delar jag in Buddleja, Hortensior, Rosor i samma fack. Beskär först när björkens blad slår ut och tag samtidigt bort kupningen (jag kupar samtliga vid hård frost, dock ej i år när vi inte ens har haft -5 grader än och vissa sommarblommor och Cordylinepalmer står kvar i rabatterna) Buddlejor och hortensior beskär Du ner till första levande kraftiga knopp eller så det estetiskt blir snyggt.
Hoppas det kan hjälpa Dig
/Mikael
Har du plantskola alltså?
Cordyline låter ju intressant. Är det C australis? Har du andra exoter också?
Trädgårdsmästarn
06-02-2008, 19:53
Ja, en hel del. ca 2000 olika produkter/växter i lager. Tyvärr dålig försälning på exoter men kan inte låta bli att ta in dem.
/Mikael
Stella-Polaris
06-02-2008, 20:19
CITAT (Trädgårdsmästarn @ 06-02-2008, 19:53)

Ja, en hel del. ca 2000 olika produkter/växter i lager. Tyvärr dålig försälning på exoter men kan inte låta bli att ta in dem.
/Mikael
Usch vad hemst att ha massa plantor stående man inte kan bli av med....... I mitt goda hjärta säger en liten röst att jag borde hjälpa dig att slänga dem så du slipper göra det själv...........
Trädgårdsmästarn
06-02-2008, 20:22
CITAT (Stella-Polaris @ 06-02-2008, 20:19)

Den va bra
/Micke
Jag bor i zon ~3,5--4 och min Buddleja har aldrig frutist ner. Fick rådet på denna sajten att ändå beskära den emellanåt för att få den kraftigare. Så det gör jag nu varannat år.
Jag har planterat den: Innanför häcken, stor Koreagran till vänster och blandat buskage till höger. Den står alltså mycket skyddat.
TRÄDGÅRDSMÄSTAREN- du skriver att du kupar, betyder det som att kupa potatis då typ. och kan det hjälpa ända häruppe i zon 4.
Trädgårdsmästarn
07-02-2008, 07:37
Sköt dem precis som rosor, roskupning men det måste bli minusgrader innan annars fins risk att de ruttnar. Vi har ingen snö som skyddar, kraftid barfrost med sol är buddlejans värsta fiende.
/Mikael
(hmmm, mummelmummel, jag har ju liksom grävt upp å givit bort mina rosor, men inte före frosten, å inga kallgrader med sol)
jamen dåså, då kanske jag vågar köpa en ändå om jag stupar på någon
tack trädgårdsmästaren å ni andra
AnnammA
07-02-2008, 09:28
Skulle det sitta bra med en näve benmjöl ochså? Eller stallgödsel?
Ni ser väl på bilden vad den vita är vacker..............., speciellt med fjärilar på!
Oh, jag dånar!
Trädgårdsmästarn
07-02-2008, 13:44
Benmjöl går bra, själv kör jag med Chrysan i rätt så ordentlig giva i samband med beskärningen, inte innan.
Lycka till
Mikael
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.