Full version: Ros i kruka
Nybörjar-Linda
Funderar på att beställa ett par mindre rosor att sätta i kruka, en ros per kruka (lutar åt Little white pet). Hur stor kruka behöver man? Jag funderar på Lindesbergskrukan i stl medium = Diameter: 46 cm. Höjd: 40 cm. Innervolym: 30 liter. Är det tillräckligt eller behöver jag en större??? confused.gif
Tosan
Det räcker nog.
En del förespråkar minst 50 liter, men andra säger att det räcker med 5. Mina får klara sig på 5 liter, men då får jag nog va lite mer noga med att byta jord och gödsla kan jag tänka...
noranettan
Jag kan inte tänka mig annat än att den storleken på Lindesbergskrukan är alldeles utmärkt. En av nackdelarna med att odla i kruka är att jorden "förbrukas" rätt snabbt. Åtminstone vartannat år behöver du byta helt och fylla på med näring.
Nybörjar-Linda
Tack för svar smiley_small_hug.gif

Då blir det nog sådana krukor till mina Little white pet...
Kajsa
Det blir gott om plats där, den passar bra i kruka, hade min så i tre år ( grävde ner min i rabatten i höstas, hoppas den inte dör nu ) och som den spottade fram blommor på långa rankor, tät. Jag bytte nog hälfen av jorden på våren med kogödsel från påse.
En underbar ros, du kommer bli så nöjd.

Little White Pet
Bassam
hej
jag tycker att du ska byta varje vår översta 10cm jord, du kan ta bort 10cm jord och lägga nya jord som blandad med gödselistället.
Lycka till: H: Bassam
Nybörjar-Linda
Härlig bild, Kajsa! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon