|
*Ulrica*
06-02-2008, 13:19
Odlaklubben Västs Februariträff Tjörns Palmhus www.tjornstradgardar.se Söndagen den 17 februari klockan 11
Orkidéer, krukväxter, fröer och sticklingar. Mellan kl 12.00 och kl 15.00 svarar Trädgårdsanläggarmästare Mikael Andersson på frågor.Anmälan sker senast den 13 februari här i tråden eller via PM till *Ulrica*. För att träffen ska bli av ska minst 10 säkra anmälningar ha kommit in. Detta hindrar ingen från att träffas och åka dit ändå. Samåkningsplaner här i tråden.
Jag ska be Trädgårdsmästarn själv berätta lite mer här i tråden!
Lars-Olof Arvids
06-02-2008, 13:37
Då får väl jag bli först att anmäla mig!  Olle
Trädgårdsmästarn
06-02-2008, 19:04
CITAT (*Ulrica* @ 06-02-2008, 13:19)  Odlaklubben Västs Februariträff Tjörns Palmhus www.tjornstradgardar.se Söndagen den 17 februari klockan 11
Orkidéer, krukväxter, fröer och sticklingar. Mellan kl 12.00 och kl 15.00 svarar Trädgårdsanläggarmästare Mikael Andersson på frågor.Anmälan sker senast den 13 februari här i tråden eller via PM till *Ulrica*. För att träffen ska bli av ska minst 10 säkra anmälningar ha kommit in. Detta hindrar ingen från att träffas och åka dit ändå. Samåkningsplaner här i tråden.
Jag ska be Trädgårdsmästarn själv berätta lite mer här i tråden! Hej! Här kommer lite historik: Jag heter Mikael Andersson och startade min trädgårdsfirma 1982, har alltid varit intresserad av växter och djur. Min idol var Jan Lindblad och jag såg alla hans filmer och drömde mig bort i hans böcker som barn. Mitt lilla Pojkrum på 8m2 bestod av 80 krukväxter 1 fågelbur och 3 akvarium + säng och skrivbord. Har alltid tyckt om Göteborgs Palmhus och som barn hade jag en dröm att bygga ett. Verkligheten blev annorlunda, skaffade barn, köpte hus och senare en bondgård där jag hade firman. 1997 byggde vi en handelstrg. men den var endast öppen för anläggningskunder, 2004 talade några större leverantörer om att det var tokigt att ha en så fin trädgård men ej öppen för allmänheten. 2005 byggde vi om och öppnade för alla och byggde en mindre butik samt startade bygget av ett växthus, det gjordes en massa ritningar men jag var inte nöjd. Min barndomsdröm om ett Palmhus dök upp igen och jag ritade det som nu är byggt. Nu är snart det mesta klart, bättre infart behövs och är på gång men det är mycket som ska gå igenom innan man får klartecken från myndigheter. Kaffebaren är inte heller klar och jag vet inte om jag har råd att slutföra det i år. Vi serverar Kaffe & te på terrassen så länge. Vi har mycket kurser och ibland har vi speciella arr. som After noon tea med teprovning och teföredrag, konstutställningar etc. Min privata trädgård har varit med i flera repotage och är på 4000m2 med en bedårande utsikt och med riktigt stora Magnolior, mycket fruktträd, sommarblommor och exotiska djungelrabatter. (den ligger dock inte vid palmhuset och är just nu uppochner för jag bygger om) Är växtsamlare och på 90-talet hade jag postorderfiman Samlarträdgården. Ja det var lite om mig. (eller kanske mycke) om palmhuset och dess trädgård finns det mesta på hemsidan. Ni är hjärtligt välkomna
Lars-Olof Arvids
07-02-2008, 10:34
Jan Lindblad som barndomsidol, några akvarier och massor av krukväxter på rummet, drömmar om fjärran djungler... det verkar som att vi har en del gemensamt!  Kul med folk som lyckas förverkliga sina drömmar. Palmhuset i Trädgårdsföreningen är ett toppenställe som jag har besökt ganska många gånger. Jag förstår att du hittar inspiration där. Däremot har jag än så länge bara besökt Tjörns trädgårdar en gång, trots att jag inte bor så långt ifrån Tjörn. Jag hoppas att det blir fler gånger framöver, för ni verkar ha en hel del roligt på gång! Olle
Trädgårdsmästarn
07-02-2008, 12:13
Hej Olle! Nu blir jag avundsjuk, Brasiliens regnskogar. Du får berätta mer när Du kommer, än så länge är vi bara 4
Just nu 27 grader varmt och solen strålar in i huset. Strelitsan har slagit ut i blom liksom många orkidéer.
Mikael
Lars-Olof Arvids
07-02-2008, 12:52
Jag har varit i Brasiliens regnskogar två gånger och berättar gärna. Finns det intresse skulle jag också kunna visa diabilder från mina resor någon gång.
Olle
*Ulrica*
07-02-2008, 19:23
CITAT (*Ulrica* @ 06-02-2008, 13:19)  Odlaklubben Västs Februariträff Tjörns Palmhus
Anmälan sker senast den 13 februari här i tråden eller via PM till *Ulrica*. För att träffen ska bli av ska minst 10 säkra anmälningar ha kommit in.
Anmälda hittills: *Ulrica* (kanske) Lars-Olof Arvids anx
Eva i Höga
08-02-2008, 10:19
Jag kommer antagligen men jag anmäler mig inte. Är på Orust den helgen och ska försöka hinna med att komma till Tjörn också. Men som sagt: då kommer jag oanmäld.
Jag kommer kanske också (tror det blir) men väntar lite med att anmäla mig.
Solstorm
08-02-2008, 17:42
Jag vill väldigt gärna följa med.
Har antecknat i almanackan nu.
ingrid fuxwall
08-02-2008, 21:34
Kommer kanske/eventuellt/om inget händer
*Ulrica*
09-02-2008, 13:53
CITAT (*Ulrica* @ 06-02-2008, 13:19)  Odlaklubben Västs Februariträff Tjörns Palmhus
Anmälan sker senast den 13 februari här i tråden eller via PM till *Ulrica*. För att träffen ska bli av ska minst 10 säkra anmälningar ha kommit in.
Anmälda hittills:*Ulrica* (kanske) Lars-Olof Arvids anx Solstorm Inte anmälda men visat intresse och kommer kanske:Eva i Höga Bettis ingrid fuxwall + mor
Trädgårdsmästarn
09-02-2008, 19:11
Hej! Det ska bli trevligt att träffa Er, veckan efter är jag bortrest så datumet var bra. Jag håller just nu på att lägga in vårens och försommarens kurser på hemsidan Ulrika, vikan väl stämma av på lördag nästa vecka. undefinedTrevlig söndag Mikael
ingrid fuxwall
09-02-2008, 19:53
Min "gamla" mor undrade om man måste besöka odla för att komma? Sa att hon säkert kunde slinka med på ett hörn ingrid
*Ulrica*
09-02-2008, 20:33
CITAT (ingrid fuxwall @ 09-02-2008, 19:53)  Min "gamla" mor undrade om man måste besöka odla för att komma? Sa att hon säkert kunde slinka med på ett hörn. ingrid Jajjamännsan! Vi brukar ju ha med både ungar, grannar och kompisar, då ska väl en gammal mor också kunna hänga på!
Solstorm
10-02-2008, 15:39
Var inne på hemsidan och såg att sticklingar kommer att finnas i slutet av månaden. Hoppas att hemsidan inte är uppdaterad och det gällde från slutet på januari. Annars är väl 17 februari kanske pyttelite nästan i slutet av månaden? Åtminstone för fuchiasticklingar.
Trädgårdsmästarn
10-02-2008, 19:05
Hej det är i månads skiftet feb/mars som sticklingarna kommer, lagom till workshopen sticklingar den 5 Mars. Med nuvarande väder försöker jag få fram de tidigare om det går.
Nu är vi nästan 10 vilket får plats uppe på terrassen i Palmhuset utan att möblera om. Det ska bli trevligt att träffa Er.
/Mikael
Sissi i Göteborg
10-02-2008, 20:23
Hej! Vill gärna följa med till Tjörn den 17 februari!
*Ulrica*
10-02-2008, 20:29
Anmälda hittills:*Ulrica* (kanske) Lars-Olof Arvids anx Solstorm Sissi i Göteborg (Välkommen till Odla och vår egna lilla klubb!) Bettis Skulle du få förhinder så hör av dej snarast här i tråden eller via PM till *Ulrica*!Inte anmälda men visat intresse och kommer kanske:Eva i Höga ingrid fuxwall + mor
CITAT (*Ulrica* @ 10-02-2008, 20:29)  Anmälda hittills:
*Ulrica* (kanske) Lars-Olof Arvids anx Solstorm Sissi i Göteborg (Välkommen till Odla och vår egna lilla klubb!)
Skulle du få förhinder så hör av dej snarast här i tråden eller via PM till *Ulrica*! Inte anmälda men visat intresse och kommer kanske:
Eva i Höga Bettis ingrid fuxwall + mor JAG KOMMER
Samåkning från Göteborg? Jag bor på Hisingen och har tillgång till bil...
*Ulrica*
11-02-2008, 16:32
CITAT (Bettis @ 10-02-2008, 20:30)  JAG KOMMER  Ok, då ändrar jag dej till anmäld då!
Solstorm
11-02-2008, 19:31
Blev uppläxad av dottern. Jag får minsann träffa människor som jag fått kontakt med på nätet men inte hon. Orättvist!
*Ulrica*
11-02-2008, 20:44
CITAT (Solstorm @ 11-02-2008, 19:31)  Blev uppläxad av dottern. Jag får minsann träffa människor som jag fått kontakt med på nätet men inte hon. Orättvist! He he he.. och vi (en del av oss iaf) utger oss dessutom för att vara certifierade galningar!
Trädgårdsmästarn
12-02-2008, 18:55
Hej! Det ska bli roligt att se Er.
Idag har det varit lite mer kunder, kanske för att det är sportlov. En kund var här 5 timmar och tyckte det var så härligt uppe på terrassen. Sådana kommentarer gör en glad. Framför allt är det såjord och fröer som går förutom alla härliga snitt tulpaner. Lite rosor och syrener har också gott från plantskolan, kul att folk har hittat ut i sina trädgårdar. Det är nu i trädgården som en varm härlig vinglögg spetsad med lite cognac riktigt värmer upp nu när man ligger och rensar i rabatterna.
Snart är det Alla Hjärtans Dag, det märks. Inköps priserna är nu 3 -5 gånger Högre på Rosor och de flesta röda blommor. Det känns både dumt och löjligt att köpa in till de priserna. Det går lika bra med ett stort fång tulpaner eller kanske bara en läcker fransk? men om Du ändå ska köpa en ros så kolla in Black Baccara, riktigt läcker mörkt mörk sammetsröd, nästan svart.
Ha det så bra Mikael
Hej jag undrar bara om det finns någon gatuadress med gatunummer, jag kör ju med GPS och då behöver man gatunamn och nr
Trädgårdsmästarn
12-02-2008, 19:08
Hej Bettis!
Kolla Hitta .se Tjörns Trädgårdar, Svanvik Nordgård 511, 471 72 HJÄLTEBY.
0304-667438
Över Tjörnbroarna, vänster vid trafikljus mot Rönnäng/Skärhamn väg 169, Kör 2 minuter och rakt igenom (Inte bokstavligt) rondellen, efter 1 min ser Du huset på vänster sida, 2 stora krukor vid vägen.
Jag bjuder på kaffe och te samt en liten kaka, ta med smörgås om Ni vill.
ingrid fuxwall
12-02-2008, 22:18
workshopen sticklingar Vad är detta?
ingrid
Trädgårdsmästarn
13-02-2008, 13:34
Vi pratar sticklingar, har sticklingar till försäljning, tar sticklingar på lite olika plantor, olika metoder, olika knep. Max 12 personer.+ lite olika knep på hur man övervintrar moderplantor för sticklingar. MESTADELS SOMMARBLOMMOR.
/Mikael
Jeanette/västra götaland
13-02-2008, 23:38
Vill också gärna komma men kan inte lova att jag kan.
KOllar upp och kommermed definitivt beked så snart jag vet. Är det ok?
*Ulrica*
14-02-2008, 21:52
CITAT (*Ulrica* @ 06-02-2008, 13:19)  Odlaklubben Västs Februariträff Tjörns Palmhus Söndagen den 17 februari klockan 11
Anmälan sker här i tråden eller via PM till *Ulrica*. Som befarat kan jag inte komma på denna träff men hoppas och tror att ni kommer att få det väldigt trevligt! Jag lägger ut information om träffen även på allmänna forumet "Småprat" så kan vi väl hjälpas åt att putta upp den tråden under fredagen och lördagen så blir kanske ytterligare någon intresserad. Anmälda:Lars-Olof Arvids anx Solstorm Sissi i Göteborg Bettis Inte anmälda men visat intresse och kommer kanske:Eva i Höga ingrid fuxwall + mor Jeanette / västra götaland
Lars-Olof Arvids
15-02-2008, 08:14
Skulle jag kunna få skjuts med någon ifrån Stenungsund?
Olle
ingrid fuxwall
15-02-2008, 08:22
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 15-02-2008, 08:14)  Skulle jag kunna få skjuts med någon ifrån Stenungsund?
Olle Har redan skrivit pm till dig. Min avsikt är att åka men det kan ändras i sista sekund, så jag hoppas du kan få åka med någon annan. ingrid
Lars-Olof Arvids
15-02-2008, 08:38
Tack Ingrid! Men de flesta kör nog över Tjörnbroarna, så det borde inte vara omöjligt att bli upplockad av någon i Stenungsund. Till exempel vid Statoiltappen precis före första bron. Min cykel är nu inne på reparation, men kommer jag inte hem till Svenshögen direkt så kan jag ju vara hos min mamma som bor i Stenungsund.
Är någon intresserad av blomstervaggor eller gummiträd?
Olle
Eva i Höga
15-02-2008, 10:22
Jag anmäler mig fortfarande inte, vet inte säkert. Men är nog säker på att jag inte hinner till klockan 11 i alla fall. Kommer jag senare letar jag upp er. Vill så gärna träffa er igen och så är jag nyfiken på Tjörns trädgårdar. Det är ett nytt ställe för mig och inte långt borta eftersom jag ofta är på Orust och kan då "svänga in där".
Jaha då har man blivit jätteförkyld idag, men ingen feber så jag ska nog komma på söndag ändå.
Lars-Olof Arvids
15-02-2008, 13:54
Kör du över Stenungsund?
Olle
Såg att du Bettis bor i partille....ska vi samåka? Har ingen större lust att köra ensam.... Annars tycker jag det ska bli jättekul att träffa er alla!
CITAT (anx @ 15-02-2008, 16:54)  Såg att du Bettis bor i partille....ska vi samåka? Har ingen större lust att köra ensam.... Annars tycker jag det ska bli jättekul att träffa er alla!  Självklart kan vi samåka  , jag kör gärna om du vill
Tack bettis!!! Jag har inte bott i den här delen av landet så länge och har aldrig varit i Tjörn....och du sa att du hade gps  det har inte jag:)
Trädgårdsmästarn
15-02-2008, 18:17
Hej På Er.
Vill bara säga att det är helt ok att Ni tar med stickningar/fröplantor etc. om ni känner för att ha lite byteshandel med varandra.
Vi ses på Söndag Mikael
ingrid fuxwall
15-02-2008, 21:59
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 15-02-2008, 08:38)  Tack Ingrid! Men de flesta kör nog över Tjörnbroarna, så det borde inte vara omöjligt att bli upplockad av någon i Stenungsund. Till exempel vid Statoiltappen precis före första bron. Min cykel är nu inne på reparation, men kommer jag inte hem till Svenshögen direkt så kan jag ju vara hos min mamma som bor i Stenungsund.
Är någon intresserad av blomstervaggor eller gummiträd?
Olle I dagsläge verkar det som om jag kan komma - sambon har överlevt sin senaste operation och jag måste lufta hjärnan och tänka på annat så då hämtar jag självfallet upp dig även om jag kanske inte kan stanna hela tiden. ingrid som inte är förtjyld
Lars-Olof Arvids
16-02-2008, 12:42
Ingrid, vad roligt att du kan komma! Jag har avtalat tid och plats med Bettis för utresan, men åker gärna hem med dig. Nu är jag i Stenungsund där jag kommer att stanna över natten. Bettis och anx, jag har varit på Tjörns trädgårdar förut och vet var det ligger. Vi ses!  Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|