catlady
Mina tre katter lämnar minst en död sork om dagen utanför dörren. Är det någon som vet om man kan använda dem som gödsel? Och i så fall hur de först ska behandlas?
(Jo, det är kanske en lite knäpp fråga, men jag undrar!)
titti49zon6
Jag vet inte men skulle inte vilja gräva i sorkjord no.gif
alldeles för rädd för sorkfeber, vilket har härjat här uppe i norr
folk har varit jättesjuka
Gräv ned dom på ett ställe där du inte håller på gräva själv, vet ja
catlady
Sorkfeber?
Det har jag aldrig ens hört talas om. Måste googla...
Jag har inget val när dte gäller jorden här tyvärr, hela min tomt är full med sorkhögar. De är överallt!

Tillägg: Aha, nu vet jag vad du menar. Men sorkfebern finns inte i södra Sverige tydligen. Dessutom sprids den via skogssork, och det är ängssork/fältsork jag har.
Alexander-VG-zon3
är det inte mullvad som du har ? för det är dom som gör högarna
KURT
CITAT (flaxss @ 06-02-2008, 15:55) *
är det inte mullvad som du har ? för det är dom som gör högarna

Även vattensorken gör högar i trädgården. Jag har slängt döda möss på gräsmattan, de försvann ALLTID inom 5 min. Fågelmat åt skatorna! Men annars kan man lägga den i en varmkompost, som annat animaliskt avfall.
catlady
Vad är skillnaden på varmkompost och vanlig?
Och det där med fåglarna förklarar ju varför ungefär hälften försvinner om jag inte själv tar hand om dem...
Alexander-VG-zon3
CITAT (KURT @ 06-02-2008, 14:59) *
Även vattensorken gör högar i trädgården. Jag har slängt döda möss på gräsmattan, de försvann ALLTID inom 5 min. Fågelmat åt skatorna! Men annars kan man lägga den i en varmkompost, som annat animaliskt avfall.

jasså ,, det visste jag inte ,, hur ser man skillnad på högarna då ?
Stella-Polaris
Förr i tiden gödslade man potatisen med sill. man satt en potatis tillsammans med en sill (död). Kanske man skulle kunna göra detsamma med sorkar sk potatissorkar???? crazy.gif
Piccante
CITAT (catlady @ 06-02-2008, 14:37) *
Mina tre katter lämnar minst en död sork om dagen utanför dörren. Är det någon som vet om man kan använda dem som gödsel? Och i så fall hur de först ska behandlas?
(Jo, det är kanske en lite knäpp fråga, men jag undrar!)

Begrav dem djupt så är det nog ingen fara. Det sägs ju att jättegunnera frodas om man lägger en död gris i botten på planteringsgropen. Försök med död sork under mindre växter tongue.gif
ängsvädd
Jag tycker du ska testa att lägga dem någonstans ovan jord till nytta för övriga vilda djur och se om det funkar, om sorkarna är borta.
KURT
CITAT (flaxss @ 06-02-2008, 16:29) *
jasså ,, det visste jag inte ,, hur ser man skillnad på högarna då ?

"Till skillnad från vattensorken, som åstadkommer mindre, och flackare högar bredvid sina gångar, lägger mullvaden stora kupolformade högar över sina. Det är också skillnad på utformningen av gångarna. Mullvadens är brett ovala medan vattensorkens är högt ovala."

http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/faktabl...T146/FVT146.HTM

Förr trodde man att vattensorken bara levde vid vatten, och att den sork som grävde i trädgården var en annan art som kallades mullsork.
Trädgårdsmästarn
Hej!
Jag går på Markus H´s linje. Kraftigt växande växter som Gunnera, Bananer, Kanna, Jättelilja etc. mår bra av döda djur under sig. Plantera dock inte plantan direkt på djuret utan låt det vara någon dm under rötterna. OBS! döda djur drar kväve först innan de börjar att gödsla, det kan alltså bli kvävebrist i början. Jorden ska vara sand eller mullrik samt djup, det går inte att gräva ner dem i lera.
/Mikael
catlady
Aha, now we're talking! Till våren blir det sorkbuffé för maskarna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon