För ett par år sedan blev en tax i trakterna uppäten av vildsvin!
Det stod i lokalpressen!
Jag är mycket ute i skog o mark men ytterst försiktig med att släppa lös hundar!
Alla har jaktinstinkt, alla är inte 100% lydiga när det gäller.
Jag är nog lite överdrivet försiktig men vad kan jag göra åt det!!
Har hittat bajs i skogen som jag misstänkt vara från vildsvin och ibland kan ju stora ytor se ut som om ngn kört med jordfräs, förmodar att det kan vara vildsvin!
De är inte farliga för människor, men mindre hundar kan de säkert vara farlig för. Dessutom orsakar de naturligtvis en massa trafikolyckor, där folk skadas.
Lars-Olof Arvids
06-02-2008, 15:09
BRA att du är försiktig med att släppa lös dina hundar!

Säkert är det betydligt fler som litar för mycket på att de inte ställer till något. Jag tror inte att vildsvin är någon större fara för hundar, andra tamdjur eller människor. En sugga med kultingar ska man förstås vara försiktig med, för vem vill inte försvara sina barn om de upplevs hotade? Annars är ju problemet med vildsvin att de bökar i marken och kan ställa till med katastrof på åkrar och i planteringar. I mina marker finns vildsvin sedan ungefär ett år. Ingen jag har pratat med har dock sett mer än spår, så de tycks vara väldigt skygga.
Olle
*Ulrica*
06-02-2008, 16:46
Hm.. taxar är väldigt skarpa jägare men den måste ha råkat på en sugga med kultingar eller liknande... usch!
Vildsvinen är vanligtvis otroligt skygga! Vi har massor av vildsvin här men man måste smyga helt otroligt och ha tur med vindriktning och liknande för att få se några.
Men de är också farliga om de blir skadade eller har kultingar, då kan de vara livsfarliga eftersom de hellre fäktar än flyr så att säga. Jägare går tillexempel inte på eftersök på ett skadskjutet vildsvin ensamma eller utan spårande hund.
De kan bli enorma också, nedan en bild på en galt som min sambo sköt för ett och ett halvt år sedan, bara några hundra meter hemmifrån:
[attachment=12943:pumbaa.jpg]
Jan Lindgren
06-02-2008, 17:28
Hej!
Här i trakten har det skett anfall av vildsvin. Oftast är det skadade djur men även oskadade djur har anfallit människor med hund. Vildsvin är troligen betydligt farligare för människor än varg. Runt omkring mig är det fullt av vildsvin. Grannen räknade till 15 stycken. De är mycket svåra att skjuta. Vid drevjakten här så lyckades man bara ta en. Fasan är att de kommer in i trädgården. Det skulle förmodligen kosta flera hundra tusen att reparera skadorna. Jag undrar också vad våra kelgrisar skulle säga om en jättelik vildsvinsgalt upptäckte att de var brunstiga. Jag tror inte att nätet skulle stoppa honom.
MVH
Jan Lindgren
Vildsvin är ett stort problem för de som har lösgående grisar, de kan ta sig igenom elstängsel. Om de sedan parar ig med de tama grisarna så kan det orsaka stora kostnader.
Jan Lindgren
06-02-2008, 17:41
Hej!
Det är värre för oss. Vi har två minigrisar. Båda är suggor. Kommer stackarna att överleva en vildsvinsgalt?
MVH
Jan Lindgren
*Ulrica*
06-02-2008, 17:47
CITAT (Jan Lindgren @ 06-02-2008, 17:41)

Det är värre för oss. Vi har två minigrisar. Båda är suggor. Kommer stackarna att överleva en vildsvinsgalt?

usch... kolla han Pumbaa där uppe, han skulle göra mos av ett badkar.... hans betar var drygt 15 centimeter och sylvassa!
Här får jägarna ligga i för att hålla nere stammen. Tur att köttet är gott. Nyttigare än tamgris också, inget fett alls.
här utanför falköping, vid hornborgasjön har tydligen något stolleprov släppt ut tama vildsvin, vi får hoppas vargen stannar i trakten så han kan bära hem smågrisar till sina valpar om somrarna
Christer i Falköping
06-02-2008, 18:22
Ja, vi undrade just var de kom ifrån. De är nämligen hemma hos mig de strövar omkring! Nu för ju jag oftast ett väldigt liv när jag är ute med hundarna. Helt omöjligt att ha koll på alla tre samtidigt, så det blir mycket hojtande och ropande efter dem. Fast det skall väl sägas att oftast är de bakom mig när jag inte ser dem

Än har jag inte sett skador här konstigt nog, men väldigt mycket spår. Dessutom rullade sig mina hundar i skiten en gång. Det lär de inte göra om efter den utskällningen de fick
Christer.
P.S. hellre varg än vildsvin D.S.
Myosotis
06-02-2008, 19:29
Här i Skåne kryllar det av vildsvin. Fina djur i och för sig, men stammen är alldeles för stor. Vi skulle behöva några vargar.
I Tyskland dödades en skogvaktare av ett tamt vildsvin han fött upp, de är verkligen inte att leka med! Men klart att de är skygga, man ser dem sällan och jag är inte rädd när jag går i skogen.
Ingen som är rädd för björn? De har ju faktiskt dödat folk emellanåt.
Med fler bytesdjur i skogarna minskar vargens intresse för tamboskap, som ändå oftast är inhägnade och inte helt lätta att få tag på om de är inomhus.
Kan de fälla älgar kan de väl ta en gris också?
Christer i Falköping
07-02-2008, 07:46
Det är bara det att grisarna är ett så mycket farligare byte, de har ju en tendens till att försvara sig
Christer.
Och det gör inte älg?
Christer i Falköping
07-02-2008, 12:15
Jodå, men inte med riktigt lika vassa tänder. De betarna krossar allt de skulle komma åt.
Christer.
Med tanke på hur en älg är skapad så håller jag med dig, men ändå inte

Suggor har inga betar, bara galtarna.
Läste den här för inte så länge sen:
http://www.na.se/artikel.asp?intId=1266949"Armbågen är som en ballong. Bäckenbenet är spräckt, några revben är knäckta och såret i huvet har sytts med tre stygn. Det är den 48-årige Kopparbergsbons tydliga minnen från mötet med älgen dagen före julaftonen."
Det finns nog ett skäl till varför en ensam varg inte kan slå en älg. Antagligen kan en ensam varg inte ta en gris heller och då försöker de hitta bytesdjur som inte är fullt så bråkiga. Som får eller andra tamdjur som lämnats utan skydd eller uppsikt.
Vore det inte bättre om vargarna hölls i flock och tog älg och gris än att de strövar en och en och tar tamdjur?
Gossen Ruda
07-02-2008, 12:30
Ett fullvuxet vildsvin har i Sverige knappast någon annan fiende än människan. En desperat vargflock kanske men risken är nog att jägarna blir jagade. Nån kulting kanske kan tas av något rovdjur men det gäller att hålla undan för suggan och svin är snabba.
Intressant!
"Vildsvin utgör det tredje viktigaste bytet i Polen efter kronhjort och rådjur. Det är huvudsaklingen kultingar och ungdjur som tas av varg. Vuxna individer utgör troligen en alltför stor risk för vargarna. Vildsvinen utnyttjar ofta vargarnas kadaver som födokälla."
http://www.de5stora.com/omRovdjuren/fragor...sp?FrageId=1804Så de har ömsesidig nytta av varandra!
Christer i Falköping
07-02-2008, 15:13
Personligen är jag glad om jag slipper jämföra erfarenhet från något av dem
Christer.
Min man hade tur i somras och fick se en vildsvinsflock i aktion på strandkanten.
Han var ute och fiskade och hade kastat ankar ca 50-75 meter från en obebodd ö som nästan är en halvö, bara en kanal som skiljer den från fastlandet. Efter ett bra tag hörde han bök och grymtningar från strandkanten, vassen skymde sikten så han klättrade tyst upp på taket till båten för att se. Där var en hel flock på 10-15 vildsvin i olika storlekar och bökade i strandkanten. Han stog och tittade en stund och så sa han pssssst jättetyst, genast rusade alla svinen in i skogen!
Synd att jag inte var med, men å andra sidan hade vi nog inte sett dem ändå för jag har svårt att tro att vi skulle varit alldeles tysta hela tiden om vi varit två i båten.
På våren innan vassen kommer ser man hela strandkanten alldeles uppbökad på denna ö.
Vi brukar höra dem där ute på ön, men har aldrig förr sett dem och varit osäkra på om det verkligen är vildsvin.
Till vår ö hade ett vildsvin virrat sig över isen en vinter, den sköts ner ganska snabbt...
Myosotis
07-02-2008, 18:41
Undrar hur stor vildsvinspopulationen var innan de dog ut? Någon begränsande faktor måste det ju rimligen finnas. Om det inte är vargen, skulle det då bara vara födotillgången? Skulle vara mycket intressant att veta hur många vildsvin det hade funnits utan alla matningar i skogen! Jag stör mig rätt mycket på det, överallt luktar det pepparkaka eller ruttna betor. Jägarna bara matar och matar men skjuter tydligen ingenting. Sluta mata, sluta skjut och se vad som händer...
Christer i Falköping
07-02-2008, 19:14
Om jag minns rätt från skolundervisningen var det faktiskt vi människor som utrotade den helt på egen hand.
Christer.
Gossen Ruda
07-02-2008, 22:26
Vildsvinets historia i Sverige från Däggdjuren i färg: Fanns under stenåldern men blev utrotat före historisk tid. Oklart hur. Fanns dock på Öland där det anordnades jakter på 1500 och 1600-talen. Utrotades efter 1688. Inplanterades 1723 och utrotades igen runt 1770. Några rymde från en skånsk djurpark 1942 och man försökte utrota dom 5 år senare. Lyckades inte helt men 29 djur dödades. Troligen försvann även dom som klarade sig så småningom. På 1970-talet rymde fler från olika hägn. 1986 beräknades stammen till 400-500 djur.
Har för många år sedan varit åskådare till när en älg klampade in i trädgårdar ...
jagade en man som försökte mota bort den. med hjälp av en piassavakvast.
Jesses vad ilsken den var, mannen fick ta sin tillflykt in i huset.
Har några foton från tillfället, ska leta.
Fågelvägen
08-02-2008, 18:33
Inte tycks vildsvinen vara så skygga: En bekant man fick ett sorgset mobilsamtal från hustrun, som var på landet med hunden. Hon satt uppe i en gran

med en ilsken vildsvinsgalt nedanför. Hunden hade tydligen retat galten ute i skogen, när hunden sprang hem sprang galten efter. Det slutade lyckligt - för hustrun och hunden åtminstone.
zaaritha
09-02-2008, 23:52
Trodde inte att vildsvin åt djur!
Dumt av mej!
Christer i Falköping
10-02-2008, 07:19
Mest as tror jag, men får de tag i ett litet djur så tuggar de allt i sig det.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.