Halli
Jag har en lavendelhäck som växer i en halvcirkel framför huset. Den är ca 7 år (tror jag, jag har inte satt den själv) och den är nu ganska risig och vedig. Förra året bestämde vi att vi skulle beskära den nu i vår för den är inte längre vacker. Men hur skall jag beskära den?

De enda råd jag läst mig till är att beskärning skall ske när vintern är slut (bor i Skåne, har knappt haft någon vinter) och att man skall ta av ca 2/3. Men skall det bli en stubbåker av den? Eller måste den tunnas ur? Kommer vi missa blomningen i år om vi beskär den nu?

Någon som har några handfasta tips? Jag gjorde ett tappert första försök idag, men jag vet inte om det blev så tjusigt..... whistling.gif

Linda
Alexander-VG-zon3
en del säger att det går att beskära den ner till stubbarna , men jag har gjort det och det blev = döden

så nu istället tunnar jag ur eller beskär dom grenar med ögon . då beskära jag ner till 2-4ögon plus rensar veck allt som dött
pleximaster
När jag klippt hårt tidigt på våren har flera plantor dött. Min erfarenhet är att det är viktigt att vänta tills växten kommit igång innan man klipper den. Vad säger Ni andra om detta?

mvh plexi
Alexander-VG-zon3
CITAT (pleximaster @ 06-02-2008, 15:44) *
När jag klippt hårt tidigt på våren har flera plantor dött. Min erfarenhet är att det är viktigt att vänta tills växten kommit igång innan man klipper den. Vad säger Ni andra om detta?

mvh plexi

glömde det , jag klippte också tidigt (och hårt), det har inte funkat . som du så väntar jag också tills nya blad kommer . och nu stubbar jag inte ner utan gallrar och klipper där ögon finns .
Halli
CITAT (flaxss @ 06-02-2008, 15:59) *
glömde det , jag klippte också tidigt (och hårt), det har inte funkat . som du så väntar jag också tills nya blad kommer . och nu stubbar jag inte ner utan gallrar och klipper där ögon finns .

Vad menar du med ögon?

Som mina är nu finns det grenar med nya blad, grenar med gamla blad, förgrenade grenar (som ser ut som långa kvastar). Men vilka är det jag ska gallra i? confused.gif
Alexander-VG-zon3
med ögon menar jag där bladen kommer ut och där nya grenar kommer ut .

du kan gallra bort en del grova grenar för att få den luftig eller dom grenar som växer fult eller fel . men du kan även toppa dom grenar som har blad ( klipper efter ett bladpar (ögon) ) så delar den sig

så har du en häck nu så kan du forma in den och toppa grenar med blad . lite svårt att förklara

alltså jag tycker inte att du ska kapa den rakt av så du kommer in där den är mycket förvedad . alltså inte stubba häcken .

Halli
Okej, jag tror jag förstår.

Tror du att jag kan gallra nu då, eller skall jag vänta?
pleximaster
Vänta tills den börjar växa igen (nya blad har en ljusare färg) inte nu enligt min erfarenhet, jag har som sagt klippt för tidigt vilket resulterat i död. april maj kanske beroende på var man bor.

Edit; såg att du bor i Lomma vilket inte är långt från oss, Lommavägen från Lund börjar vid vår gavel. smile.gif Själv ska jag vänta att klippa våra Lavendelhav tills månadsskiftet april-maj om det inte är rekordvarmt i april då tidigare lägger jag det kanske nån vecka.

mvh plexi
Cilla
Jag har lyckats sisådär med att få lavendeln tät men nu när jag har allt mer hemma så har iallafall en kombinationsmetod gjort att den blir OK:

Klipper ned en och annan stam på varje planta, särskilt dem som står upp med kal stam och som är svåra att böja ned. Ganska sen beskärning, tror det brukar bli i maj för det mesta (zon 2-3).

Böjer ned och gör avläggare av långa, bladlösa skott som tenderar att lägga sig ned. Skrapar veden på undersidan, trycker ned på jordytan, lägger sten över som jag tar bort när det rotat sig. Vattnar lite då och då, de flesta tar sig också när jag glömt.
Ulla-Maija
Hej!

Jag själv bor också i Skåne och hade några fantastiskt stora plantor som förra våren såg helt döda ut efter den blöta hösten. Så på våren (när jag såg några nya gröna blad) klippte jag ner allt dött. Det blev några få grenar kvar, såg hemskt ut men under sommaren växte de enormt och blev lika ståtliga som de varit åren innan. Lycka till med klippningen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon