Phatphil
06-02-2008, 16:47
jag sådde 16 frön för 11 dagar sen och en enda stackare av mina chillis har fått liv, vad är det för fel?
Ska jag försöka igen med nya eller vad?
Tips snälla!
ewa zon 3
06-02-2008, 17:02
Har du ordentligt med undervärme?
Jag hade mina ovanpå varmvattenberedaren tills de grott och där blir det ca 25-30 plusgrader i jorden.
Vet inte vilka sorter du sått men vissa kan säkert ta längre tid än 11 dagar på sig att gro.
/Ewa
Phatphil
06-02-2008, 19:13
Har aldrig använt värme andra år, behövs väll i år då.
Fixat värme nu, behövde bara tända en lampa!!
I min så hylla tände jag bara lampan på våningen under min sådd och vips så blev det 30 grader!
http://img137.imagevenue.com/img.php?image...5_122_998lo.JPGhttp://img124.imagevenue.com/view.php?imag..._122_1059lo.JPGHoppas bara det hjälper!
Hej:
Jag tycker också att du täcka dem med mycket jord, så ibland händer att alla mat som fanns i fröar försvann före bladen kommer över mark. Ibland har fröar har också sjukdom.
OBS: jag tycker om du välja den här lag(om storlek frö 1mm kan du ligga bara 2mm jord över)
Lycka till, H: Bassam
Alexander-VG-zon3
06-02-2008, 19:59
så dom ytligt ( ingen jord på fröna) och värme och fukt behövs för att dom ska gro . sedan när dom grott sätt dom +20c och extra ljuse . värme är nyckelordet .
Piccante
06-02-2008, 20:28
Mina tomater "sprutade upp" ur jorden men chilin jag sådde samma dag syns knappt än. De är seeeega i starten men får de värme så kommer de nog igång nu.
Chili är varm och ljusgroende frön. Som flaxxs skriver altså, ingen jord över fröna och värme.
Phatphil
07-02-2008, 11:54
35 grader för varmt?
Åsa, mälardalen zon 2
07-02-2008, 14:41
Det är även stor skillnad mellan chilisorter enligt min erfarenhet, många sorter kan gro på några dagar medans andra sorter tar uppåt 3-4v på sig att gro utan att det är något fel.
Margith
07-02-2008, 14:51
CITAT (Phatphil @ 07-02-2008, 11:54)

35 grader för varmt?
Jag har ett litet "växthus" från Willab med undervärme. I den visar termometern 35 grader i botten. Det är helt OK för chilisar (och pelargoner!)
Se bara till att det inte blir för torrt.
Åsa, mälardalen zon 2
07-02-2008, 14:55
Kollade i en groningstabell +40C är max vad chilifrön vill ha vid groning, optimalt är +22-30C i jorden.
Maggan H
07-02-2008, 16:45
Lånar tråden för att fråga om övervintrande chili; ser helt vissen ut och har liksom sjunkig ihop, ska jag klippa av den längs krukkanten eller kommer det nya skott uppe på stammen? Om nu den kan hålla sig upprätt, får nog vattna lite mer nu när värmen är påsatt. Chilin har stått frostfritt.
Piccante
07-02-2008, 19:34
CITAT (Maggan H @ 07-02-2008, 16:45)

Lånar tråden för att fråga om övervintrande chili; ser helt vissen ut och har liksom sjunkig ihop, ska jag klippa av den längs krukkanten eller kommer det nya skott uppe på stammen? Om nu den kan hålla sig upprätt, får nog vattna lite mer nu när värmen är påsatt. Chilin har stått frostfritt.
Det kan komma nya skott längs stammen ja. klipp ned en bit till stammen ser frisk ut, plantera om i något större kruka och vänta så kommer det nog skott.
Alexander-VG-zon3
07-02-2008, 19:44
CITAT (Maggan H @ 07-02-2008, 16:45)

gräv vid jorden runt stammen är den vissen vid jordytan(strax under) är den död ,, paprika å chili ruttnar väldigt lätt vid stambasen när man övervintrar den frostfritt . annars gör som Markus säger och klipp ner den till där den är frisk och höj värmen och ge extra ljuse sedan kan där då komma skott ( lever stambasen kommer där garanterat oftast skott )
Viss chili som är värmälskande tex habanero (Capsicum chinense) vill helst inte ha temperaturer under 15-16 grader under längre tider. Andra sorter kan klara det bra ner till ca 5-7 grader. Blir det för kallt dör plantorna lätt, men ge inte upp hoppet. En del chili kan se helt död ut, för att sen komma igen när våren kommer.
/Patrik
Alexander-VG-zon3
07-02-2008, 20:05
jag har haft paprika å chili som varit nere vid 0c +1c under tillväxt perioden och ändå blomma och ge frukt . ev stannade dom upp men sedan efter nån dag var dom i full gång
en bra vintertemp för alla chili sorter är runt +10c +15c och extra ljuse . MEN ska dom växa optimalt ska det vara över +20c .
mina chili detta år har haft svalt runt +5c och upp till +20c +25c ( mycket dragiga fönster ) och dom levde där tills jag inte var hemma och dom torkade ihjäl ( tror det var under jullovet )
men som sagt en bra växttemp för dom är över +20c .
Maggan H
08-02-2008, 14:59
Jaså dom är såna värmegosingar! Då skulle jag tagit in den istället i huset, men var rädd för att den skulle få spinn då. Tar jag in paptikaplantor får jag ALLTID spinn på dom, tvi o usch för spinn!

Tack alla för tipsen!
emmapemma
08-02-2008, 15:09
Är chilipeppar ljusgroende?
Jag har samma "problem" iår, att en hel del frön inte grott, men jag har nog petat ner dem för djupt i jorden då (ca en cm)
Österläge
10-02-2008, 12:57
CITAT (flaxss @ 07-02-2008, 19:44)

annars gör som Markus säger
Ursäkta lite OT; men jag trodde att Flaxss o Markus_H var samma person? Det står ju "2 medlemmar, flaxss o Markus_H" i era profiler... o samma bild o så... *nyfiken*

Edit: Kom på hur det var nu, när jag kollade era profiler...

*polletten trilade ner*
det här med värme respektive ljus för chili.
Jag har sått flera sorter i ett och sama tråg, jag harde dem ovanpå lampan =undervärme, men nu har en rad grott och då gissar jag att de behöver ljuset. Hur gör jag nu eftersom jag har 6 "rader " som inte grott ännu? Skall jag prioritera undervärme eller satsa på dem som kommit upp? Lite vanskligt att blanda sorter alltså...
Susa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.