Full version: Nu gror det i garaget
Marita i Vasa
Nu spirar det i många frösådder! Egna rododendronfrön, Rhododendron tomentosum, Rhododendron brachycarpum, Primula alpicola, Primula hirsuta, Diphylleia cymosa, Meconopsis betonicifolia och grandis, olika hostor, Ligularia "Rocket", dillpion och Törnrosaskjortel. De sistnämnda är så stora att de redan kan skolas ut. Ännu är det mest specialiteter som vi frösått. Det stora racet börjar först i månadsskiftet februari-mars. Nu börjar man tro på en ny vår! bravo.gif Det största problemet nu är att få tag på jord till omskolning. Här finns ingen öppen plantbutik eller dylikt. Häromdan var sambon in till ett byggvaruhus och på deras bakgård sparkade hans loss isiga torvsäckar. Konstiga blickar fick han i kassan. Vilket tok som ska ha jord mitt i vintern! Men det bjuder vi på! crazy.gif
Marita.
Christer i Falköping
Jag har nästan inga sådder inne i år och det lilla som finns sover än. Min krasse 'Alaska* får vänta än ett tag på att sås. Men visst är det härligt när det kommer igång!
Christer.
titti49zon6
Jaa Marita, vi är nog konstiga vi odlare som vill ha tag på jord denna tid på året giggle.gif
jag var till Granngården igår och skulle köpa plantjord för att kunna skola om lite plantor
.......tror du att dom hade, nej thumbdown.gif killen i kassan tittade konstigt på mej och sa
att det är aldrig nån annan än du som vill ha jord den här tiden, vi får hem till nästa vecka , kanske
Jag blev irriterad och frågade om dom tar tillbaks fröerna som har grott om dom dör p.g.a näringsbrist ranting.gif
nääää, blev svaret no.gif
förstod väl det svarade jag, men det är dåligt av er att sälja fröer men inte ha jord hemma när det är dags att skola om, ni är ju trots allt en trädgårdsbutik även om det är vinter
Till hösten får jag lägga upp ett lager så jag slipper besvära dom
för fortsätta med frösådderna är ett måste i väntan på våren och sommaren
MariaS
Betalade fakturan på P-jord idag. I år gick det BARA på 4200:- Nu är garaget fullt med jordpallar istället och på bilen växer det alger angel_not.gif
Allt laddat och klart. Nu kan fröna gro bäst de vill.
Åsa zon 3
Blomsterlandet där jag bor hade såjord som jag köpte Perlite till och blandade i. blush.gif Inte visste jag att de var "tidiga" med sånt. Ibland ska man ha tur!
catlady
Stackars er där uppe i kylan! Här nere kan man få tag på jord året runt, och det enda vi sett av vintern (än så länge) var ett par snöflingor en dag i januari... Idag skiner solen och det är 7 grader på min uteplats!
Fast det är klart - sedan måste ni väl inte tampas med runt 2-3 miljoner mördarsniglar i juni heller...
Ciczi
CITAT (catlady @ 07-02-2008, 13:39) *
Stackars er där uppe i kylan! Här nere kan man få tag på jord året runt, och det enda vi sett av vintern (än så länge) var ett par snöflingor en dag i januari... Idag skiner solen och det är 7 grader på min uteplats!
Fast det är klart - sedan måste ni väl inte tampas med runt 2-3 miljoner mördarsniglar i juni heller...

Slutcitat... Instämmer verkligen.

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon