Full version: vinranka
aizza
har köpt en vinranka via tradera

http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=57071148

hoppas att det går att se på sidan.

Hur ska jag plantera denna nu när den kommer, vad ska jag tänka på, vart vill den bo och vad ska jag göra med den nu till hösten (ute i god tid).
MariaS
Se till att plantera den på ett sånt sätt att den kan vara ute direkt. Helst i jorden, men annars i en stor kruka. Jag gissar att det är en Sukribe på beskrivningen och då kan den växa på friland upp till zon 5.

Edit: Den ska INTE vara inomhus! Då lär du få problem med växtsjukdomar och ohyra ganska snart. Beskär inte nu. Vindruvor beskärs lämpligast i november december.
aizza
okej, hade inte tänkt beskära nu, den ser ut som en liten död pinne bara smile.gif
Men jag måste ha den inomhus nu, tills jag har någonstans att plantera den, vi flyttar nu i mars och sedan är det ju tjäle, kanske bara dum men jag kan väl inte plantera den ute nu?

tack!
MariaS
Har du ingen balkong som du kan ställa den på då?
Sen när du ska plantera den, (såg att du bor i Umeå) sätt den i söderläge i jord som håller fuktigheten bra. Vindruvor vill ha mycke vatten och sol.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon