Stella-Polaris
Hadde en del råd av flaxx hur jag skulle övevintra mina Passifloror i trädgården. I samband med att jag följde hans råd (F*n om de inte överlever!! : ) ) tog jag sticklingar på skoj. Det hadde redan varit frost när sticklingarna togs

Det blev ca 20 sticklingar. 7 st runt 15 cm och ca 13 st runt 10 cm.

Dessa sattes i vatten. Ett glas med de större och ett med de mindre.

Av de mindre sticklingarna dog samtliga. Orsak: Mamma eller moster. Dessa hadde varit hemma hos mig när de visste jag var borta och slängde då dessa sticklingar. Som försvar hette det att så vedartade sticklingar kan ej ta sig.... (påpekade då att de borde slängtde större oxå) Nåväl de gick hädan på det mest fasansfulla sätt dvs utom ens egna kontroll eller ens egna felhantering.

Av de större på 15 cm överlevde 5 medans två dog. När rötterna var ca 5 cm sattes de i krukor med blöt jord.

Slutsatsen blir att det går alldeles utmärkt att ta sticklingar på blå passiflora vid denna tid...

De har nu börjat växa till sig och börjat sätta knopp.
MariaS
Inget svårt att ta sticklingar på passiflora nej. Däremot att du lyckas få blomknopp redan sick.gif gör en sjuk av avund.
Mina passissar har inte ens börjat vakna ur vinterdvalan ännu...
Stella-Polaris
Nåja det är bara 4 av de fem plantorna som satt knopp..... yahoo.gif
MariaS
Retsticka
Stella-Polaris
CITAT (MariaS @ 06-02-2008, 21:19) *
Retsticka

Är man glad så är man.... angel_not.gif
MariaS
Jo det är klart. Får väl vara glad tillsammans då kompiskram.gif
Stella-Polaris
Ok, vart skall jag skicka en kruka???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon