skogstroll
07-02-2008, 09:15
För några dar sen kom min chili upp (Peter Pepper) men nu börjar de se rätt ynkliga ut... 2-3 cm långa och väldigt "trådiga". Ska de se ut så? Finns det nåt man kan göra för att de ska bli lite kraftigare?
De står ganska varmt och ljust men kanske inte tillräckligt ljust... har aldrig odlat chili tidigare.
kerstin z5-6
07-02-2008, 09:51
hur menar du ljust -under rör 10 cm över ?
skogstroll
07-02-2008, 10:07
ja men ett fjuttigt rör kanske. Hur mycket ljus behöver de?
kerstin z5-6
08-02-2008, 18:13
jag hoppas chiliodlarna svarar kolla i grönfoder avdelningen
Eva 33c
08-02-2008, 18:29
Jag brukar ha mina chilisar under vanliga lysrör utan att de blir tunna och sköra. Men det finns ju en balans mellan ljus och värme. Om du inte kan ge dem mera ljus kanske de ska ha lite svalare? Jag brukar låta mina gro varmt, men sen är det svalare där jag har lysrören. Fast det handlar fortfarande om rumstemperatur, kanske 18 grader eller nåt.
När jag odlat vanlig chili och paprika så brukar jag klippa till dem efter att fjärde bladparet vuxit ut ordentligt. Då tar jag det översta bladparet och lämnar de tre kvar. Då har ialla fall mina plantor blivit rätt så buskiga och tjusiga.
Ciczi
Jag gror mina på det eluppvärmda badrumsgolvet i 14 dagar, därefter åker
de ut i garaget ´där jag har 14 grader och 16 timmar lysrör. Det fungerar för
mig. Jag tror du har för varmt?!
MVH/Jonas
skogstroll
11-02-2008, 09:32
Aha trodde de ville ha det lite varmt... de har sådär 20 grader nu. Ska köra en ny omgång lite senare när det blivit ljusare
Plönninge (chili-gud) rekomenderar ca 18 grader efter uppkomst i sin bok.
Han tipsar också om att en temperatursänkning snabbt varje dag kan bromsa ranglighet (ett fåtal graders dropp genom typ vädring). Däremot avråder han från tidig pincering (toppning).
skogstroll
14-02-2008, 08:41
phu nu ser de gladare ut. har aldrig direkt odlat chili förut, nån gång bara men då sådde jag för sent
Peter Pepper:
[attachment=13373:Peter_Pe...4_feb_08.JPG]
Chocolate Scotch Bonnet:
[attachment=13374:Chili_Ch...h_Bonnet.JPG]
Jonas70
14-02-2008, 14:08
Jag tycker de ser helt ok ut faktiskt. Min erfarenhet är annars att ljus är det allra viktigaste. Sedan hur många grader de har brukar inte ha någon betydelse för mig. Jag har rumstemperatur ca 20 grader, och det fungerar utmärkt.
I år sådde jag mina chilisar först i februari för att få frukt lite senare än ifjol.
Kan chilisar blomma/ge frukt för tidigt?
Jag tycker att de ger frukt från det att de blir mogna i växthuset
tills det att jag sänker temperaturen i garaget. Jag tog mina sista
frukter den 20 Dec. (i garaget) - därefter har jag klippt bort alla
blommor/fruktämnen och försökt få dem att vila! Jag kommer att
(försöka) sätta igång dem i April igen. Jag kör 14 grader i garaget
och 16 timmar ljus; där verkar de mesta trivas, Oliver, Pellargonier &
Chilisar. Paprika har jag dock inte lyckats övervintra (jag trodde
att de betedde sig som Chili men det verkar inte vara fallet).
MVH/Jonas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.