laluna
och till min stora förskräckelse såg jag att lavendeln hade en groningstid på 2-12 månader!! crying.gif Någon som har förslag på vad jag skall göra för att den skall gro på 2 och inte på 12?? Funderar på om jag skulle så och ställa ut för att sen ta in sådden i värmen... kan man lura fröna att tro att det har varit vinter då? Om det nu är 12 månader för att dom behöver en vinter på sig vill säga smile.gif

Sen hoppar jag in med en annan fråga oxå fick mina änglatrumpetsfrön idag. Där stod det sandpappra och blötlägg. Men frågan är hur mycket skall man sandpappra?? Vågade inte så mycket testade med 4 och vad händer om man inte sandpapprar tillräckligt? Tar dom längre tid på sig att gro då eller gror dom inte alls? Några andra tips när det kommer till änglatrumpets frön?? Hur är grobarheten på dom? Vill ju få fram iallafall 2 plantor.. har 5 frön kvar i påsen som jag kan så om det skulle vara så.

Karolina
ulrika falkman
Hej!

Jag planterade lavendel inne under lysrör ca 16-17 gr den 13/1 och de grodde 4 dgr senare (ca 75%). Provade sedan att sätta en laddning lite varmare men utan lysrör men de grodde inte förrän de fick lysrör. Har även lite ute på prov.

Påse fr Suttons.

//Ulrika
Åberg
Jag har också sått lavendel och det grodde på två veckor. För säkerhets skull fick sådden stå kallt en vecka och sedan grodde det veckan därpå.
laluna
Vad bra att ni har positiva erfarenheter av lavendel då känns läget lite mer hoppfullt smile.gif Tålamod är nämnligen inte min starka sida smile.gif Då testar jag att så dom nu då.
En annan fundering jag har är sen när det förhoppningsvis är en färdig planta är det ett frö som blir en planta eller skall man plantera ihop ett par frön för att få till en planta?
Lena i Vallentuna
Hej
Jag sådde lavendel förra året.
Tyvärr kommer jag inte riktigt ihog hur jag gjorde. Sådde ungefär vid den här tiden.
Men det blev ialla fall flera plantor som jag satte ut under sommaren. Ungefär mitt i sommaren började de vissna inne, så man ska nog sätta ut dem tidigre.

I år har jag satt nya lavendelfrön (vit) och fått tipset att ställa ut dom. Så idag åker de ut.
Nu hoppas jag att de här också blir plantor. På min påse stod det att de kunde blomma första året, men jag blir glad om jag får upp några plantor alls. Lavende verkar enligt literaturen lite kinkig.

Lycka till med sådden.
laluna
Fick ändan ur vagnen igår och sått mina lavendelfrön. Bredsådde i en gammal köttkartong om inget skulle hända på ett par veckor får jag väl testa att ställa ut dom och händer inget då heller så har jag halva frö påsen kvar smile.gif Funderar då på att testa och så dom i min drivhusbänk som jag har inne i växthuset så kan dom få växa där tills dom har växt till sig. Spännande att testa sig fram smile.gif
KoloniLottie
Sådde Lavendel i fjol vid denna tiden. Det tog ca 4v. för dem att gro. Jag hade dem inomhus ganska länge vilket var dumt då de flesta blev rangliga och dog när jag satte ut lådan. De som klarade sig är fortfarande pyttesmå o knubbiga med ca 4-5 blad bara. Det verkar inte som de växt något sedan i juni!! Besvärliga crying.gif . Ett tips är att ta sticklingar istället. Jättelätt att lyckas om de inte är för stora o jorden är mkt sandig o om du sätter dem tätt tummenupp.gif Lycka till!
laluna
Sådde ju 13/2 och nu kan jag glädjas åt att hälften har kommit upp ungefär smile.gif och det räcker gott och väl för att fylla mina behov smile.gif men vad jag förstod så var dom sega i tillväxten efter att dom kommit upp oxå så då är det väl bara att vänta och vänta och vänta smile.gif men jag håller tummarna för det kunde ju ta 12 månader för dom att gro och mina grodde på en vecka så det kanske är racer frön smile.gif
Knytt
Lånar tråden lite ..

Jag ska så skärmlavendel och undrar:
Behöver de kylperiod?
Är extraljus ett måste trots att vi har så fint ljus nu? (zon1)
Rihane
Hej,
Jag har en laddning lavendel som såddes i höstas den har stått ute på balkongen och inte grott...Har lämnat den där och räknar kallt med 18 månader. d010.gif
Köpte vit lavendel på Sollentuna mässan planterade i en popup låda. Den står i ett förmiddagsfönster.
Där grodde det på 4 dagar!!! slap.gif
Trodde inte mina ögon men gröna små blad har slagit ut.
Knytt
Så jag skulle alltså bara kunna plantera dem som vanligt och hoppas på det bästa? smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon