catlady
Fick i höstas två olika vinrankor för växthusodling. De har stått i sina krukor med andra övervintrande saker i ett provisoriskt bubbelplast-växthus inne i själva jätteväxthuset hela vintern. När är det dags att plantera och vad ska man tänka på?
Harvey
Att dom vill ha mycket kalk i jorden om det är växthussorter. Annars väldränerat, men mina växer i lera och trivs. Klipp dom mellan okt-dec, inte senare. Beskär hårt, över tre ögon varje höst-vinter.
Stella-Polaris
Jag tycker du skall bestämma dig för hur du vill att den skall växa och hur du skall binda upp den.

Kolla olika platser där du kan tänka dig att plantera den och försök föreställa dig hur du skall låta den växa på den platsen.

Om du vill att den skall gå ut med nocken tex.... Tänk på att det blir mycket blad så den inte skuggar övriga växter allt för myclet.
catlady
Mycket kalk i jorden? Jag blandar lerjord, sand, välbrunnet hönsgödsel och blomjord. Hur fungerar det? Gödslar under säsongen med gräsklipp, hönsgödsel, guldvatten. Vad tror ni?
Rankorna får stå bakerst i växthuset så att det inte snor för mycket sol. Kan man räkna med ätbar frukt första säsongen?
RibesRubusVitis
Ägna inte för mycket finlir åt jordblandningen; ”riktiga” vinrankor odlas ju på magra, eländiga jordar där inget annat trivs. Och gödsling är sällan nödvändig om man inte håller på i industriell skala. (Själv gödslar jag aldrig.)
Däremot kan surhetsgraden spela viss roll. Även om det står att rankorna är avsedda för växthus, kan det vara sådana sorter (”staketdruvor”) som hellre vill ha okalkad, torvrik jord. Stod det något namn på sorten?

Någon frukt ska du inte räkna med första året, och knappast andra heller.
Bassam

HEj
Jaj tycker att skicka till dig vad som läste

Vinrankan använder mycket näringsämnen och den har nytta av den humus som naturgödselmedel tillför jorden. Naturngödsel för Bär och Frukt är ett gödselmedel som har rätt förhållande mellan näringsämnen för en vinranka som producerar skörd. Gödseln ges på våren, då vinrankans tillväxt kommer igång. Gödselkornen blandas i ytmullen eller täcks med ett tunt mullager. Bevattning gör att gödselmedlet löses snabbare. I augusti ger man åt vinrankan kvävefri PK-höstgödsel, som säkerställer att skörden mognar och att växtligheten avmognar inför vintern.
De första åren strävar man till att genom beskärningen stärka plantans rotsystem och huvudstammen. Kraftiga underhållsbeskärningar utförs alltid sent på hösten, då rankan har avmognat ordentligt och bladen har fallit av. Vårbeskärning rekommenderas inte,
Vinrankan trivs vid en ljus och varm södervägg. Vinrankan kan också planteras i växthuset. Bästa planteringstiden är på våren och försommaren, då hinner plantorna rota sig ordentligt
Lycka till, H: Bassam
Bassam
Hej
Jag tycker att jag glömde att skriva, att du kan plantera dem i sommar eller vår för att de ska hinna etablera sig.
Lycka till, H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon