mamamaggan
07-02-2008, 19:46
Ska så Tricyrtis hirta , Hårig Skugglilja. I såanvisningarna står det att den ska stå inne i 3 veckor , sedan i kylskåp ( +3 grader) i 4-6 veckor och sedan ut i skuggläge gärna snötäckas.
Nu undrar jag om ni tror att jag kan hoppa över det här med kylskåp ? Har möjlighet att ställa dem på verandan i skuggan , blir nog c:a 3 grader där.
Hur skulle ni göra? Visst kan jag väl stoppa in dem i kylskåpet men inte har jag +3 där , det är för kallt för allt annat tycker jag. Mitt kylskåp står på +6.
Eva 33c
07-02-2008, 20:02
Jag har sått och fått plantor av tricyrtis, jag ställde ut mina direkt i allafall.
mamamaggan
07-02-2008, 21:14
Tack för det ! Då gör jag så , känns onödigt med kylskåpet . Då åker de ut om tre veckor!
Eva 33c
07-02-2008, 22:20
Det blir säkert bra, fast jag hade bara mina inne ett dygn, för att suga lite vatten, innan de ställdes ut. Det är alltid en risk att något enstaka frö får för sig att gro i värmen och så står man där och vet inte om man ska försöka pilla upp den och ställa ut resten, eller om allt ska vara kvar inne osv.
Men det är jag det.
Jag sådde mina & lät dem stå inne i 2 dygn, sen täckte jag med fiberduk & ställde dem skyddat intill husväggen på altanen. Det har både snöat, och kommit lite regn på dem, så det är bara att hålla tummarna att de kommer upp till våren.
mamamaggan
07-02-2008, 23:42
OK då gör jag bara med dem som med mina andra perenner,sår dem och ut i kylan på verandan! Låter bra tycker jag , då behöver jag inte hålla på och " dutta " med dem .
Tack!
Jag, som är totalt nybörjare vad det gäller sådder, har lyckats skaffa fröer till Tricyrtis. Tänkte pula ner dem imorgon och sedan ställa ut krukan efter nån dag.
Jag puffar därför upp den här tråden - kan ni som sådde förra året berätta hur det gick? Blev det några plantor? Ska jag använda vanlig såjord eller nån specialblandning?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.