Full version: avokado
Monica E
Är det någon som har planterat en avocado kärna?
Piccante
Ja flera stycken under åren. Har flera avokadoplantor nu. Plantera i jord, vattna och placera varmt.
Harvey
Ibland kan det ta ett tag innan dom kommer upp. Mina barn älskar att plantera sådant som avokadokärnor. Och andra kärnor, det kommer upp småplantor av lite allt möjligt hos mina krukväxter.
AnnammA
CITAT (Markus_H @ 07-02-2008, 21:11) *
Ja flera stycken under åren. Har flera avokadoplantor nu. Plantera i jord, vattna och placera varmt.

Hur ser dina plantor ut, Markus? Jag har en egenplanterad, och den lever, men den ser lite hängig ut i bladverket. Men det ska de kanske göra?
karinkarin
min avocadoplanta ser ut såhär! ibland slokar bladen, men de reser sig väldigt snabbt om man sprutar med vattenspruta både på och under bladen. ingen aning hur länge den kommer fortsätta gro så fint som den gör nu, men vi får se.

kul är det iaf!
Bassam
Hej
Jag tycker att säga om du glömde att sprutar dem med vatten eller vattna dem, de kommer inte vakna .
Obs: det är bättre om du noga med vatten och lämna inte dem slokar.
Lycka till, H: Bassam
Grå
Jag har försökt plantera avocadokärna själv, men det gick inget vidare. Är det något speciellt man bör tänka på? Hur gör man..?
MariaÖrebro
Jag satte en för föera månader sedan och höll på att ge upp totalt. Nu har det kommit upp så här mycket:

[attachment=15842:080327.jpg]

Jag brukar ta av en PET-flaska på mitten och använda den delen som korken ska sitta på. Den sticker jag ner i jorden så att det blir som ett litet miniväxthus. Hålet där korken har varit blir lufthål.
karinkarin
Jag lägger alltid kärnan några dagar på fönsterbrädet för att torka.. sedan planterar jag den så halva är täckt med jord. På med en påse där man sticker ett tiotal hål.. lyft på påsen och vattna när det behövs (det ska nog inte vara för blött, men inte heller torrt) =) Lagom. Det tar tid och man måste ha tålamod, men efter en månad spricker de alltid och det kommer fram en stjälk. När det väl ha kommit upp något tar jag bort påsen och vattnar så jorden alltid ser mörk ut. När det kommer blad sprutar jag även vatten på bladen...

Har alltid fungerat för mig.
MariaÖrebro
Glömde säga att man måste toppa dem, om de inte grenar ut sig själva. Annars blir det bara en lång gren! Inte så snyggt, i alla fall tycker inte jag det. De blir mycket finare om de blir buskiga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon