Mja...Är det inte så här också, att även om man bor i de varmare zonerna, så måste man ändå härda sin julrosplanta?(Precis som man gör när man förkultiverat växter inomhus, och skall plantera ut dem i trädgården.) Om nu denna julrosplanta stått inomhus i butiken i rumstemp, så blir den ju chockad och kan dö, om man ställer ut den utomhus direkt efter inköpet, även om det inte är några lägre temp. utomhus.
Sedan kan jag hålla med om att julrosor trivs bäst utomhus, och skall man ha den inomhus, så skall det inte vara den värsta stugvärmen...(Ibland har jag sett att butiker sålt julrosor som stått i utomhustemp, och då är ju julrosen redan härdad, och mår kanske inte så bra av att komma inomhus.)
Mitt råd till dig Solveig, att om du nu bor i de lägre zonerna och utomhustempen är c:a 4-5grader(milt väder, ingen blåst), börja vänja din planta vid att stå i skyddat läge(veranda/uterum) kortare stunder, för att öka på efter hand. Skulle det bli kallt(frysgrader) kan det frysa i krukan, och då får du ta in den.
Plantera den ute bör man vänta med till våren.
Jag brukar också passa på att köpa julrosorna när de säljer dem till halva priset, för de brukar vara rätt så dyra till fullpris, fast ibland har ju plantskolorna kampanjer, och det är rätt så fint att ha julrosor i den första vårkrukan.

PS!
Skall du ha din julros inomhus, vill den nog stå rätt så svalt, och ljus vill den nog också ha.DS