JonathanWik
07-02-2008, 22:52
Hejsan de är så att jag precis har köpt hus med en förj'vlig tomt, så nu tänkte jag börja planera lite för säsongen.
* Har ganska mycket björk("häck" och träd) på tomten och runt(gillar dom inte) Hur är lättast att få bort dom?
* Sen har jag planer på att plantera häck runt tomten, mina önskamål(zon6) är då att den ska va tät och "stark"(har hundar) och gärna utan bär på, om den växer fort(kontrollerat)så är det ett plus, något tips?
Har blöt jord på tomten med en massa jobbig sten.
Vill ni veta nå mer så fråga gärna=)
Tacksam för svar, tack på förhand/// Jonathan
Björk är ganska lätt att bli av med, kapa ner nu på våren, dom brukar inte skjuta rotskott eller så.
Om häck så tycker jag måbär eller gran, gran är vintergrön, går inte att föryngra men blir mycket tät, måbär kan du beskära lite hur du vill, den tål allt.
Huggorm
08-02-2008, 10:50
Kapar man en björk så får man stubbskott, men inte mer än att man kan hantera det
lappa71
08-02-2008, 12:02
... om man måste bli av med träd = Ecoplug!!
Hej och välkommen till Odlas forum!
Enklaste sättet att bli av med björkarna är att ta fram motorsågen och kapa bort dem. Om du ska plantera en ny häck där björkarna står nu så bör du dessutom se till att få björkstubbarna bortgrävda, enklast med minigrävare eller traktor. Fyll sen på med ny fräsch buskjord, som man kan köpa i lösvikt.
Snabbväxande häck som man antingen kan låta friväxa (blir då uppåt 2 meter bred) eller om man hellre vill klippa rak; min favorit Amelanchier spicata - Häggmispel.

Den blir uppåt 4-5 meter hög om du vill, jag håller min på ca 2 meters höjd. Om man är noga med den årliga beskärningen så har man en tät och fin häck på ca 2 meters höjd efter 5 år. Den får visserligen bär, svarta häggbär - men de är ätliga, alltså helt ofarliga för hundarna. Häggmispel får dessutom en vacker höstfärg.
Jag bor precis som du i zon 6 och har lerjord, det klarar häggmispeln galant.
CITAT (lappa71 @ 08-02-2008, 12:02)

... om man måste bli av med träd = Ecoplug!!
Funkar säkert om man ska ta bort något enstaka träd men jag ställer mig tveksam till att rekommendera Ecoplugg för att ta bort en hel björkhäck.
Hur lång tid tar det innan rötterna är borta? Är det riskfritt att plantera nya unga buskarpå samma ställe sedan, eller tar jorden någon skada?
lappa71
08-02-2008, 13:38
...det blir nog lite dyrt att ta en hel häck med Ecoplug...men de är effektiva. Fördelen är oxå att giftet verkligen kommer dit det ska...andra former, spray, vätskor etc hamnar lite varstans. Så OM man anser sig tvungen att använda gift så är nog Ecoplugg ett lite mindre skadligt alt. Annars kan man ju alltid ringbarka och vänta några år.........Kenneth
Hej och välkommen Jonathan!
Björkskott behöver du inte bekymra dig för i zon 6, särskilt inte om du fäller nu på våren. Planterar du nytt så kommer de nya plantorna att konkurrera väl dessutom och några enstaka skott som ändå klarar sig kan man klippa ned.
En varning för att ta bort alla träd på en helt ny tomt redan första året. Många ångrar sig. Ta bort dem som står i vägen för det du ska plantera i år, och vänta med att ta bort de andra när du vet mer om hur du och hundarna vill disponera tomten. Träd har fler funktioner än de man ser från början och dessutom kanske det är supersvårt på din tomt att få upp nya träd som du vill ha. Med stenig och våt tomt låter det så. T ex så tar björk upp ganska mycket vatten ur jorden under bladäsongen. Prova först att ta bort några och lös vattensituationen först om den visar sig bli värre - bättre göra det i liten skala för i stor skala är det dyrt och svårt.
I zon 6 för tät, stark häck som tål hundar och skapar en bra "sal" så är granhäck ett alternativ. Den låter man växa på höjden till den har den höjd man vill ha och sedan beskär man i juni i din zon.
CITAT (Cilla @ 08-02-2008, 13:39)

..../Björkskott behöver du inte bekymra dig för i zon 6, särskilt inte om du fäller nu på våren. /......
......./
I zon 6 för tät, stark häck som tål hundar och skapar en bra "sal" så är granhäck ett alternativ. /......
En sanning med modifikation det där första... Det stämmer inte hos mig i alla fall, här blir det mycket rotskott kring björkstubbar - även om man sågar ner trädet på våren.
Kommer att ta många år innan man har en hög och tät granhäck så här långt norrut. Gran hör till de mer långsamväxande, i alla fall här uppe i zon 6
Intressant att höra Betty! Menar du att stubbskotten kring björk är svåra att trötta ut hos dig?
Gran är ganska långsamväxande också i det zon 6-7-område i Norge som jag har att göra med, men jag har inte tyckt att den var mer långsam än många andra arter. Men å andra sidan har jag inte den erfarenhet som du har, och ditt förslag på häggmispel kan säkert vara mycket bättre.
Tipsen om att använda glyfosat på björk (det som tillverkaren Monsanto valt att kalla Ecoplug) är ganska typiskt för anledningen till att många kommuner har problem med rester av glyfosat i sina dricksvatten. Det överanvänds, används på fel arter, används i höga doser på liten yta (en hel häck t ex), med tron att "det försvinner" eller skulle stanna på ett begränsat område i en mark. Tillverkaren har lyckats marknadsföra det väl och svenska myndigheter som försökt stoppa den för trädgårdsbruk har förlorat - tillfälligt. Till dess medlet förbjuds får vi användare ansvara själva för hur vi sprider det.
JonathanWik
08-02-2008, 23:13
Tack så jätte mycket för alla svar, ska titta runt lite på dom alternativen ni kommit med.
Har två STORA björkar på tomten, en står ca 2 meter från mitt hus(känns ingen bra) den andra har blixten slagit ner i och ser för j*vlig ut så, dom vill jag inte ha kvar.
Sen går "häcken" bara på ena sidan av tomten, den bara ser tråkig och gles ut........sen är den en HÖG häck på baksidan men jag vet inte riktigt säkert om de är min eller grannens ännu.............om jag fick bestämma så skulle jag iallafall kapa ner den en bra bit, den är typ 8 meter hög.
Om man tar dom i mars ungefär så kommer björkarna sava mycket, borde ju minska risken för stubbskott. Förra året kapade jag ner en stor björk då, det var så att det rann sav ur stubben i en månad eller så, och fjärilar, säkert trettio nässelfjärilar som satt på stubben och drack i ett par veckors tid.
Visst är det härligt Harvey! EN annan sak som man inte får glömma om man tar ned eller ska ta ned björk - spar en kopp sav till dig själv och barnen! Borra ett hål, stick i ett sugrör, spänn mugg under och låt rinna något eller några dygn. På tidiga våren smakar det som berikat vatten, senare smakar det sött och tidigare än man anar stoppar flödet och man får inget alls.
Jonathan - om det är björk i den rad du talar om som du vill ha lägre så fungerar det inte att kapa. Man får inte bra nytillväxt genom att grovkapa björk. Då är det bättre att byta ut dem helt. Och kanske är du då inne på att byta ganska många löpmeter häck - detta tar tid och kostar en del, särskilt om du behöver markförbereda mer än att gräva dike.
Björk nära hus eller människor behöver inte vara illa om den är frisk. Men ser du toppdöd i den så är sannolikheten att den innebär risk stor. Är du osäker - ta dig en kunnig som kan bedöma den.
IMG_8022.jpg Såhär såg det ut med fjärilsrestaurangen
WOW vilken härlig bild!
Man kanske borde såga ned björk lite oftare på våren, och lämna en högstubbe så att det kunde rinna ned längst stammen och ge mer plats åt fjärilar...
Själv har jag någonstans en rätt häftig bild på en björk som kapades ett par, tre meter upp och var sav reagerade med nävern på något sätt så att det blev en orange självlysande färg. Ni har säkert sett det, det är en märklig färg verkligen. Tyvärr hittar jag inte bilden!
Här produceras nya boplatser för tickor, spindlar och andra småkryp. Samtidigt ger den avlägsnade björkkronan bättre ljusförhållanden för växterna undertill. Torson är kring 4 m hög och har fått en upphöjd rabatt med klättrare och annat kring stammen.
http://i58.photobucket.com/albums/g267/Bauerilla/boborr.jpg
Man får passa på att kika på en sådan klättrare, för vips är de nere på marken igen!
Jag gör också högstubbar här hemma, snart ska en gran som angreps av granbarkborre ned. Det vill säga kapas på ca 7 meters höjd. Det gick snabbt mellan barkborren, andra insekter och fåglarna som hackade bort all bark och åt insekter - bara några sensommarveckor. Om jag kan borrar jag ett fågelbo i stubben också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.