Annjo
Jag har precis köpt hus och ska nu för första gången odla. Jag vill ha riddarsporre, fingerborgsblomma, stockrosor, rosenskära, lejongap mfl. Kan jag fröså dessa nu eller ska jag vänta? Jag har belysning. Kan man så för tidigt? Hur är det med majs, purjolök, courgette, mangold mfl. när ska dessa sås? Jag har ett växthus som jag kan ställa ut dem i om ett tag. Är vissa sorter svårsådda så det är bättre att köpa uppdrivna plantor (jag är ju nybörjare)?

Hur ska man tänka?
jennyp
Oj, det beror helt på vilka sorter av dessa du vill ha. Mitt tips är att du letar lite bland fröfirmorna och väljer ut vad du vill ha. Det står på påsen när du ska så dem, även om odlingsanvisningarna inte är huggna i sten. Två-åringar kan du absolut så nu, och har du tur så blommar de redan i år.

Jag har än så länge sått digitalis, clematis, änglatrumpeter, temynta, krasse, japanska lyktor och lite annat.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Annjo @ 08-02-2008, 11:01) *
Jag har precis köpt hus och ska nu för första gången odla. Jag vill ha riddarsporre, fingerborgsblomma, stockrosor, rosenskära, lejongap mfl. Kan jag fröså dessa nu eller ska jag vänta? Jag har belysning. Kan man så för tidigt? Hur är det med majs, purjolök, courgette, mangold mfl. när ska dessa sås? Jag har ett växthus som jag kan ställa ut dem i om ett tag. Är vissa sorter svårsådda så det är bättre att köpa uppdrivna plantor (jag är ju nybörjare)?

Hur ska man tänka?

Rosenskära kan du förkultivera inne mars-april men den brukar även gå bra att direktså utomhus så fort jorden reder sig.

Lejongapen kan du så inne runt mars om du vill ha plantor i blom lite snabbare annars brukar det fungera utmärkt att peta ner fröerna direkt ute i marken på ogräsfritt ställe så snart jorden reder sig.

En lättodlad sommarblomma som brukar gro bra och som man direktsår ute när jorden reder sig är ringblommor + solrosor brukar man också kunna peta ner direkt i backen och de brukar växa bra ifall de får vatten och näring.

Majs: om du bor i mälardalen eller söderöver kan du direktså majsen utomhus när marken har en temp på runt +15C men det går även att förkultivera majs en 4-6v innan utplantering, majs kan ofta inte utplanteras förren en bit in i juni den vill ha det varmt, bor du längre norrut kan det hända att du får vänta lite till med utplantering. Majs ska sås/planteras i grupp ej i rad.

Purjolök: förkultiveras ca 8-10v innan utplantering och purjo ska inte utsättas för kyla efter utplantering då kan den gå upp i stock så ofta kan man inte plantera ut denna förren i slutet av maj-början av juni.

Courgette= squash=zucchini: Bor du upp till mälardalen kan den direktsås då marken har en temp på runt +12, kan även förkultiveras 4-5v innan utplantering och denna växt gillar inte kyla och kan ofta inte planteras ut förren i början av juni, bor man längre upp kan det hända man får vänta något längre med utplantering.

Mangold: brukar växa som ogräs, direktså utomhus då marken har en temp på runt +8-10C, sår man för tidigt kan växten gå upp i stock olika sorter är olika känsliga för detta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon