Eva i Skåne
Efter tips från en annan pelargongalning så har jag idag inhandlat välrotade fina pelargonsticklingar för 10:- st. Jättebilligt! Jag hade ju inga innan.... whistling.gif blush.gif

Var? Åkarps allväxtcentrum mellan Malmö och Lund
Cockaby
Hm, nästan så man blir sugen på att sig en tur dit. Vad har de annars för roligt därute?

Vad bör man förresten göra med pelargonsticklingar om man köper dem nu? Jag köpte min första pelargon någonsin förra året, nån hängvariant, som jag stoppade ner i balkonglådan med lite sommarblommor. Annars har jag alltid tyckt att det är värsta tantblomman då morsan alltid hade fler pelargoner hemma än vad vi barn uppskattade. Men nu börjar jag mjukna lite och tycka att de är ganska fina, kanske för att jag nu har blivit med sommarstuga och kan se pelargoner på fönsterkarmarna framför mig.
stennie
Så kul... tummenupp.gif Ska nog åka dit och "Titta"...Missar Gunnebos Pelargonfest i stutet på mars sad.gif
Eva i Skåne
Vad man gör med dem? Sätter dem i bra jord, låter dem gärna få extra belysning några veckor framåt. efter några veckor är det även dags att börja göda dem. Toppa under våren om de drar iväg mot höga plantor. Det är väl ungefär vad man gör med sticklingarna nu.

Gunnebo! Tack för påminnelsen Stennie tummenupp.gif
Sen är det även pelargondagar på Petab utanför Helsingborg. Där var jag ifjol. Pelargonsällskapet var där. Tror det också är i mars nån gång.
Cockaby
Jo, jag insåg att frågan var konstigt ställd, men du prickade in vad jag själv inte riktigt lyckades tänka klart fullt ut, att de fortfarande behöver extraljus för att bli bra. Nja, jag får nog vänta ett tag, har inget extraljus att använda nu. Men det kommer , några pelargoner får det bli i år.

Såg förresten att de hade sticklingar av pelargoner, petunior och passionsblommor på Plantagen i Lund för 10 kr styck. Blev riktigt sugen på en passionsblomma men lite till får det som sagt vänta.
Eva i Skåne
Jaså, på Plantagen också. Var i Lund ligger den? Måste kanske göra ett besök där också.... rolleyes.gif
Zoyas matte
CITAT (Eva i Skåne @ 08-02-2008, 21:36) *
Jaså, på Plantagen också. Var i Lund ligger den? Måste kanske göra ett besök där också.... rolleyes.gif

Ute vid Nova området, om du vet var det ligger??? Vid vägen som går mellan Lund och Bjärred. Där ligger Plantagen nära Rusta.
Handlade pelargonsticklingar där förra helgen, men de kostade då 29 kr och kom från Sörgården. Massor av olika sorter, och jättefina.

CITAT (Eva i Skåne @ 08-02-2008, 13:55) *
Efter tips från en annan pelargongalning så har jag idag inhandlat välrotade fina pelargonsticklingar för 10:- st. Jättebilligt! Jag hade ju inga innan.... whistling.gif blush.gif

Var? Åkarps allväxtcentrum mellan Malmö och Lund

Vet du vad det var för sorter? Måst nog åka dit också thanks.gif
Eva i Skåne
I Åkarp hade dom:

American Rose Splash
Avenida Mosaic Red
Charmant
Cupido Rose
Eclips Dark red
Exotica Bicolof red
Gloria
Merkur
R M White
Tango Dark red

Dessa köpte jag av så därför minns jag. Sen hade dom Happy thought, rosa, tror jag det var. Minns inte om det var fler sorter.

Jo, till Nova ska jag nog hitta, men 29:- är ju lite skillnad i priset unsure.gif
Nästa vecka ska dom få in pelargonsticklingar på Lilla Fiskaregatan. Dom brukar kosta 25:-.
Cockaby
De hade två olika storlekar på pelargonsticklingar. Dels lite större från Sörgården som kostade 29 kronor och dels lite mindre för 10 kronor styck. Får väl sägas att de från sörgården var det lite större variation på sorterna det lilla jag såg. Tror att 10-kronorssticklingarna bara fanns i 3-4 sorter.

De små 10-kronorssticklingarna var bara i små "strumpor" i en aningens större diamter än pluggboxar tror jag. De för 29 kronor från Sörgården stod i riktiga små plastkrukor.
Zoyas matte
CITAT (Eva i Skåne @ 09-02-2008, 21:34) *
Nästa vecka ska dom få in pelargonsticklingar på Lilla Fiskaregatan. Dom brukar kosta 25:-.

Eva i Skåne: Vet du om dom fått in pel-sticklingar ännu, (på lilla fiskargatan)? Har du varit där.? (i så fall vilka sorter????)
Eva i Skåne
Nej, jag har inte varit där än. Jag har varit lite snål, eller vad man ska säga. Jag vet att dom brukar ta 25kr/st och jag har varit både i Åkarp och Plantagen och handlat billiga.
Om jag tittar in på Lilla Fiskaregatan ska jag tala om vad dom har. Annars ring dit och fråga.
Zoyas matte
CITAT (Eva i Skåne @ 22-02-2008, 22:32) *
Nej, jag har inte varit där än. Jag har varit lite snål, eller vad man ska säga. Jag vet att dom brukar ta 25kr/st och jag har varit både i Åkarp och Plantagen och handlat billiga.
Om jag tittar in på Lilla Fiskaregatan ska jag tala om vad dom har. Annars ring dit och fråga.

Tack för att du svarade, men jag var där själv i dag så jag svarar på min egen fråga. De kostade 29 kr, var ytterst små och pyttiga och det var ca 5 sorter (Mårbacka, Wilhelm Languth, Hero och någon till hängpel) unsure.gif . Köpte ingen.
Eva i Skåne
Det var inget utbud att hurra för thumbdown.gif . Då bryr jag mig inte om att köra dit.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon