Vi satte en syrenhäck runt huset förra sommaren. Nu undrar jag när jag ska beskära den och när jag ska gödsla och med vad?
Någon som har bra tips för att få en frodig syrenhäck?
Åsa, mälardalen zon 2
08-02-2008, 14:54
Syren brukar inte behöva gödning varje år men är det väldigt magert kan du ju skyffla på lite kogödsel på våren, bra att veta är att syren normalt sett inte växer ovan jord speciellt mycket de 2-3 första åren så någon beskärning behöver du inte bry dig om på länge.
Om du vill ha en syrenhäck som blommar = en som är mera friväxande (formklipper man syren klipper man ofta bort blomknopparna) så brukar man mera gallra i syrenen då den börjat bli lite äldre kanske 10-15år gammal.
*Ulrica*
08-02-2008, 14:59
Kolla Cillas svar i den här bra tråden:
Klicka här!
Tack för den bra länken! Jag ska testa båda alternativen så får vi se vilken metod som funkar bäst. Jag har i alla fall bestämt mig för att beskära en gång så det blir en första förgening. Vi köpte plantorna vid två olika tillfällen och halva häcken är beskuren en gång (nu ca 50 cm) och resterande del är inte beskuren (nu ca 1 m). Det ser nog snyggare ut om man beskär den ena delen så att häcken blir i samma höjd. Kan jag göra detta i feb/mars och sedan gödsla när tjälen gått ur jorden?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.