|
Trodde jag hade beställt alla fröer för säsongen, men bondbönorna hade jag glömt. Har inte odlat bondbönor tidigare, men lätt ska det väl vara, eller hur? Skulle gärna ta emot tips på en god sort, tanken är att de ska frodas i ett nytt land, och att jag ska äta dem nykokta med lite smör nån gång i augusti - detta är planen i alla fall...
tack på förhand, Eklo
Åsa, mälardalen zon 2
09-02-2008, 11:44
Bondbönor brukar inte vara svåra de brukar bara vara att putta ner i marken och de behöver inte heller ha lika varmt i marken vid plantering som andra bönor brukar kräva det kan räcka med +5-7C i marken när man sår.
Det finns många olika sorter i olika höjder + det varierar mellan hur många frön baljorna innegåller (5-9st beroende på sort), vilken sort man gillar beror nog på vilken smak man har men jag tycker många gammeldags icke hybrider brukar ha god smak och runåbergs har ju några intressanta sorter och de skriver hur lång utvecklingstid sorterna har så man kan ju satsa på 2 sorter en snabb och en lite mer långsam ifall man vill förlänga odlingssäsongen.
Kan tipsa om att Runåbergs har skickat en fullständig katalog iår med odlingsbeskrivningar (de brukar inte skicka en hel katalog varje år, för att spara pengar + miljön skickar de vissa år bara en sortlista med lite nya priser). Har man inte handlat hos dem förut kan man ringa dem så skickar de en tryckt katalog. Min kom i veckan och även om jag sett att de uppdaterat sin webbutik och jag hade prickat ut vad jag skulle köpa så hittade jag ytterligare kul saker som jag missat ex. grönsaksrybs som jag nu undrar vart jag ska plantera.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 09-02-2008, 11:44)  Kan tipsa om att Runåbergs har skickat en fullständig katalog iår med odlingsbeskrivningar (de brukar inte skicka en hel katalog varje år, för att spara pengar + miljön skickar de vissa år bara en sortlista med lite nya priser). Har man inte handlat hos dem förut kan man ringa dem så skickar de en tryckt katalog. Min kom i veckan och även om jag sett att de uppdaterat sin webbutik och jag hade prickat ut vad jag skulle köpa så hittade jag ytterligare kul saker som jag missat ex. grönsaksrybs som jag nu undrar vart jag ska plantera. Tack Åsa, jo jag har ju redan fått Runåbergs katalog (efter min egen beställning av fröer - då jag alltså glömde bort bondbönan. Nu har jag suttit och jämfört deras fem sorter, knivigt, och mer än en sort känns onödligt (jag har så himla ont om plats). Det lät ju trevligt att ärter kunde klättra på dem, kanske skulle sätta dem tillsammans med brytärterna. Jag tror det får bli den allra tidigaste sorten, då är vi fler på plats vid sommarstället som kan mumsa. Men det du hade glömt - grönsaksrybs - det har jag aldrig hört om, vad är det? mvh Eklo
Åsa, mälardalen zon 2
09-02-2008, 15:36
Finns på sid 39 i Runåbergs katalog under rubriken Broccoli-raab det ska vara en italiensk delikatess och ser ut som små broccoli och det svenska namnet på växten är grönsaksrybs. Jag har aldrig odlat den förr men den låter intressant. Jag har inte skickat efter någonting än hos Runåbergs min beställning blir bara större för varje gång jag bläddrar i katalogen.
Det är bra att de flesta grönsaksfrön går att använda i många år för jag har ytterst lite plats att odla på. Jag brukar inventera vad jag har och sedan komplettera med sånt jag saknar men förra året gjorde jag slut på många sorter så i år kan jag shoppa lite mera. Speciellt bönfröer har jag shoppat loss på iår jag vill ha många olika sorter så jag tar bara lite ur varje påse och sedan använder jag dem i många år, flera av sorterna jag använt de senaste åren verkar Runåbergs ha slutat sälja så nu testar jag massor av sorter som jag inte odlat förr.
+Det lär väl också bli några impulsköp av grönsaksfrön på trädgårdsmässan i älvsjö i april.
Man kan ju också köpa torkade bondbönor i mataffärer. Och även om det säkert inte är sorter som är anpassade till nordiskt klimat, så borde det ändå gå bra att så även dessa. Man kanske får planera för en längre utvecklingstid.
Ja, Åsa, jag håller med om att det är ngt särskilt med bönor, man vill gärna ha många sorter. I år har jag köpt två störbönor - en vax- och en lila bryt. Det måste ju bli fenomenalt snyggt, är tanken, samt gott är planen. Om de nu nöjer sig med att klättra på mina enepinnar som jag har sågat till. Bör spara plats, tänkte jag. Till exempelvis några bondbönor då...
Sen blir det väl grönsaksrybs nästa år när man mot sensommarn får läsa här att de var det bästa av allt...
I dag har jag i alla fall blivit nästan klar med mitt nya lilla grönsaksland, och har dessutom sett ut ett par kvadratmeter där det skulle kunna grävas ut lite mer...
mvh Eklo
Sailor Pluto
10-02-2008, 10:03
Förra året odlade jag sorten Express (från Runåbergs) och det blev över förväntan . De växte fint utan problem, och sedan kunde man skörda många knubbiga baljor.
CITAT (Sailor Pluto @ 10-02-2008, 10:03)  Förra året odlade jag sorten Express (från Runåbergs) och det blev över förväntan . De växte fint utan problem, och sedan kunde man skörda många knubbiga baljor. Låter bra! Minns du när du sådde/skördade - jag odlar i zon 1-2. mvh Eklo
Sailor Pluto
11-02-2008, 09:17
Hmmm, nu måste jag tänka.... Kom igång rätt sent med planteringen förra året, säkert mot slutet av maj. Då förkultiverade jag inga grönsaksfröer utan sådde direkt på i landet. Det tog kanske 7-10 dagar innan alla bondböns-plantor kommit upp. Då är vi i början på juni... I mitten på augusti kunde vi skörda baljorna, efter en regnig och allmänt konstig sommar .
Det verkar stämma ganska väl med de 75 dagar Runåbergs anger som utvecklingstid. Jag bor i zon 4/5. Säkert kan man både så och skörda tidigare i en varmare zon .
CITAT (Sailor Pluto @ 11-02-2008, 09:17)  [font=Comic Sans MS][color=#0000FF]Hmmm, nu måste jag tänka.... Kom igång rätt sent med planteringen förra året, säkert mot slutet av maj. Då förkultiverade jag inga grönsaksfröer utan sådde direkt på i landet. Det tog kanske 7-10 dagar innan alla bondböns-plantor kommit upp. Då är vi i början på juni... I mitten på augusti kunde vi skörda baljorna, efter en regnig och allmänt konstig sommar  . det låter utmärkt, detta kommer att bli en varm och skön sommar med de bästa förutsättningar, regn på nätterna, stillsam bris på eftermiddagen - och mina lättkokta expressbondbönor har jag som mallig förrätt på altanen i början av augusti då ... Så får det bli, helt enkelt! mvh Eklo
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|