Full version: Protea cynaroides
sqrulan
har fått lite fröer av en vän och nu undrar jag om någon här har lyckats med frösådd av Protea?
Jag tar tacksamt emot såråd och tips om någon har.
smiley_small_hug.gif
kerstin z5-6
vattna ner en knivudd vedaska med vatten över fröna -de gror efter skogsbrand :)Elda i kruka är farligt för håret angel_not.gif
sqrulan
rotfl.gif rotfl.gif Har du lyckats med att så den,Kerstin? Aska får det bli för jag är rädd om håret! giggle.gif
Christina i Småland
Jag har också frön till flera sorters Protea. Vet någon om det går bra att använda smulad grillkol i stället för vedaska?
/Christina
sqrulan
Jag funderar på att så i en plåt kruka och sedan elda lite ovanpå ha,ha.men nog kanske grillkol kan funka,det vore ju enkelt.Berätta om du kommer på hur du ska göra! g.gif
Eva 33c
Frågan är vad som väcker dessa frön ur sin frövila; är det själva värmen från elden eller något kemiskt ämne som finns i askan? Någon som vet? Jag har också en laddning proteafröer nämligen, som min make köpte åt mig i Sydafrika förra året och som jag inte gett mig på än, hann inte då.
sqrulan
Jag sådde mina fröer och sedan eldade jag små trästickor ovanpå,ha,ha...vad gör man inte för sina fröer???? shy.gif
Fast inte tror jag att det fungerar,men jag har då försökt giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon