Full version: Bonsai
Mollis
Hej!

Jag har fått en Ficus-bonsai som än så länge är jättefin, men jag har ingen erfarenhet av bonsai öht... enligt medföljande skötselråd så ska man hålla den konstant fuktig och ha näring i vattnet vid varje vattning, eftersom krukan är superliten(som den ju ska vara har jag förstått) så måste jag vattna varje dag, men ska den verkligen ha näring precis hela tiden, varje dag, året runt? Någon som vet? Och när ska jag flytta den till större kruka help.gif (det här med beskäring lämnar jag tills det blir aktuellt fear.gif

Tar tacksamt emot ALLA tips om bonsaier!

Mvh
Mollis
Bassam
Hej
Jag tycker att du kan plantera om den under sista februari eller på Mars, men om man ger växter mera näring det är inte bra.
Lycka till, H: Bassam
deborah
Jag är själv ny på det här med bonsaier.
Men vad jag har förstått av att läsa på nätet så behöver bonsaier näring mycket oftare än vanliga växter eftersom de står i så små krukor som inte kan binda så mycket näring. Du behöver kanske inte ge näring varje dag (beror väl på sort lite också) men en halv dos, dubbelt så ofta som vanligt, verkar vara ett vanligt råd.
Du ska alltså inte ge full dos näring varje dag, utan portionera ut näringen, eftersom trädet inte kan lagra någon näring bland sina små rötter.
Sofiia
Här finns skötselråd då du trycker på bonsaiskolan. På forumet får du bra hjälp av bonsaiexperter!!
http://www.bonsaisallskapet.se/

Ja man ska ge näring varje gång, men det ska va väldigt lite. Jag tror jag gav 1krm/liter vatten, varje gång då man vattnar. Jag vattnar så att jag först blöter jordytan, låter va en stund, sedan vattnar jag ordentligt igenom så det rinner vatten ur dräneringshålen. Jag vattnar min var tredje dag ungefär, men jag har en liguster och den vill inte ha så ofta vatten. Om jorden är väldigt lerig kan det vara bra att omplantera så fort som möjligt så inte rötterna ruttnar bort. Omplanteringen är knepig, jag har inte gjort det min har jag ändå haft över 1år. Det kan du säkert hitta om på bonsaisällskapets sida smile.gif lycka till!!
theseraphim
Är det en Ficus Microcarpa - GinsengFicus så är den otroligt lätt, låt den torka och doppa den sen, låt rinna av och ställ tillbaks den. Beskär vid behov
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon