Full version: Sorgmygge-Power!
Dilara
Hej Alla!
Jo det är så att i år säljer ingen butik nemablom i trakterna där jag bor eller har varit thumbdown.gif angry.gif ("Kommer nästa år")
Finns det inga andra knep man kan skydda sina små frösådder med?
Har hört att vitlök på jorden ska hjälpa - prövade förra året men det hjälpte inte.
Har också hört att citronskivor ska hjälpa - testar det nu som reserv för nemablom.
Fler som har tips på hur man kan bli av med dessa eländen? unsure.gif
Inger S
Dilaria - Jag häller vinäger med en liten droppe diskmedel i skålar och placerar nära angripna krukväxter och frösådder. Både sorgmyggor och fruktflugor dras till doften av övermogen frukt och frukt som börjat surna och ruttna. De lockas alltså till att dricka av blandningen i skålarna, men diskmedlet tar bort ytspänningen och de drunknar (förhoppningsvis lyckliga).
Sen kan det ju finnas larver från dem i jorden. De kalasar ju då på rötterna. Om man sticker ner oanvända tändstickor med svavlet neråt i jorden så trivs larverna inte och de dör av svavlet.
Lycka till!
Dilara
Tack så mycket för tipsen Inger thanks.gif måste självklart prövas
Monica E
Jag har skickat efter nemablom, för det finns inget att få tag i där jag bor heller. Förra året dog så mycket så nu vågar jag inte chansa,jag har massor med flugor och jag tror det är sorg myggor,så nu tänker jag behandla lite innan det börjar dö för det vill jag inte vara med om igen.
Gåsis
Det går vattna med pyrex eller pyrsol för att ta död på larverna men man blir så här wacko.gif själv av lukten. Inte lika miljörätt som nemablom tyvärr.

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon