Full version: Flytta lönn?
catlady
Vi ska rensa i banvallen men där står ett par smala unga lönnar som jag skulle vilja flytta. Går det? Har de pålrot? Är de känsliga? Behöver man grävskopa eller kan man göra det för hand? Banvallen sluttar nämligen kraftigt.
Kan man hålla lönn nere i storlek om man beskär den ofta, alltså forma det till ett mindre och tätare träd? Som de ser ut nu så är de bara 5-10 cm tjocka "pinnar" som skjuter rakt upp i luften. Kan man kapa dem halvvägs, överlever de?
Tacksam för alla svar!
Cilla
Man kan flytta lönn men på en banvall kan det vara svårt att få med tillräckligt mycket finrötter för att de ska ta sig. Ju mindre plantor ni flyttar desto större chans är det att de ska ta sig. Som alltid behöver också en liten flyttad planta mycket vatten i början.

Det är ett naturligt växtsätt hos skogslönn att de första åren, ända upp till 10 år eller mer, ha ett glest grenverk och att de växer uppåt. Det tar tid innan trädet skapar sidogrenar och blir tätare. Det är också naturligt att de släpper grenarna på stammen och att kronan kommer ganska högt, för grenarna längre ned skuggas ganska fort av de stora bladen ovanför.

Vill ni att lönnarna ska växa upp och bli stora, friska, vackra och täta träd så är det bästa att inte beskära alls. Vill ni formklippa trädet går det också, men det blir inte bra om man på lönn sedan släpper trädet och låter bli att formklippa det. Genom formklippning, dvs att man knipsar i det yttre, yngre grenverket, kan man hålla en lönn liten under ett tag, men jag tycker att det är ett av de sämsta träden att göra så på. Det håller ett tag men det blir inte vackert i längden eftersom man då tvingas beskära grövre grenar och lönnen inte svarar på detta med naturlig tillväxt.

Lönn brukar jag flytta på sensommaren eftersom skador på rötterna savar och rinner på våren. Det kan nog gå på våren också men jag tror att flyttarna har stört chans på sensommaren efter midsommar.
catlady
Tack så mycket för utförligt svar! Eftersom det inte kommer bli snyggt att hålla det litet och det verkar vara svårt att få det att överleva en flytt från banvallen, så tror jag att jag helt enkelt låter ett av de små träden stå kvar där det är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon