Monica i Nässjö
Jag har en del plantor inne i ett källarrum i ca 10 -15grader med tilläggsbelysning. Det är pelargoner, oliv, fikon, lager och några prydnasgräs. När kan jag flytta ut dem till mitt bubblade växthus, utan belysning men med frostvakt? När räcker dagsljuset till?
Alexander-VG-zon3
du kan sätta dom där ,, oliv behöver frost också lika så lager ner till -5c . resten kan vara där när det går över +1c och fikon tål frost också
skydda dom i början mot den heta vår solen .
Monica i Nässjö
Hihi, du är rolig flaxss! Som en äkta politiker ger du ett mycket korrekt svar utan att egentligen svara på min fråga giggle.gif . Nej det är inte temperaturen jag är bekymrad över, vi har värmefläkt med termostat som ska stå inställd på +5°. Det är antalet ljusa timmar/dag, vad är minimum? Just nu har vi 9 timmar ljust, räcker det?
kerstin z5-6
jag flyttar ut allt i mars -i min zon är ljuset då så starkt att jag måste skydda mot det första v ..ni har väl inte så mkt snöreflexer hos dej smile.gif
men xtra ljus i växthus efter mars behövs nog inte där heller
Monica i Nässjö
Tack Kerstin! Då väntar jag till mars, jag också. Undrar om jag inte läst något om vid vårdagjämningen, då är det okej? Och inga snöreflexer?? Det är småländska höglandet jag bor på tongue.gif Men just nu har vi faktiskt snöfritt.
Alexander-VG-zon3
jag trodde du förstod det när jag skrev skydda dom mot den heta vårsolen . att den räcker mer än väl plus i sval temp växer dom inte därav behöver dom inte solen i början .

och jag svarade på frågan ju med att säga alla kan varas där om du skyddar dom mot solen i början .
Monica i Nässjö
CITAT (flaxss @ 09-02-2008, 12:41) *
jag trodde du förstod det när jag skrev skydda dom mot den heta vårsolen . att den räcker mer än väl plus i sval temp växer dom inte därav behöver dom inte solen i början .

och jag svarade på frågan ju med att säga alla kan varas där om du skyddar dom mot solen i början .

Förlåt flaxss blush.gif men du måste förstå att en del är lite tröga så man måste förklara vääldigt noga. wink.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon