månkan
Jag besöker dom ungefär var tredje vecka. Det är sticklingar från förra året. Ca. metern höga. Kala just nu med bladtofsar i ändarna.
De har övervintrat i kolonistugan i 8 graders grundvärme och gardinerna lite på glänt. Ska jag börja väcka dom nu och hur?
Kan jag vänta ett tag, kanske bara ge dom lite mera ljus? Det är ju inte förrän i april, maj som det börjar vara mysigt att vara ute på kolonin. I värsta fall kan jag ju ta hem dem. Men är det inte lite av en chock att flytta från 8 grader till 22 grader torr lägenhetsluft.
Nåt tips hoppas jag ni har. Vill ju gärna se hur de kan ta sig den andra säsongen. Månkan
Gillan
Jag och du har inte samma förutsättningar,så egentligen borde jag kanske inte komma med några tips här. Jag tror dock att de flesta väcker sina febr/mars. Jag väcker mina i januari. Det beror ofta på en kombination av vad man vill ha ut av sina Änglar och vad man har möjlighet att ge dem ( och jag bor ihop med mina biggrin.gif ). Jag vill ha blommande Änglar hela sommaren, därför väcker jag dem tidigt genom att börja vattna lite mer, därefter så tar jag upp dem från krukan, sågar bort en hel del rötter runt om, ner i krukan igen med ny jord, helst kossa på påse. Efter några veckor börjar jag tillföra näring. I juni gräver jag gärna ner dem i en rabbatt. Inte alltid och inte alla, men ofta. Lycka till med dina tummenupp.gif
månkan
Tack för svar. Jag vill ju inte att det skall gå allt för fort, då jag inte kan passa dom.
Kanske jag skall prova med lite mera vatten och ljus. Stammarna är i alla fall friska och gröna
medans små bladskott som kommit har torkat och vissnat, dock inte i toppen.
Gillan
CITAT (månkan @ 09-02-2008, 07:44) *
Tack för svar. Jag vill ju inte att det skall gå allt för fort, då jag inte kan passa dom.
Kanske jag skall prova med lite mera vatten och ljus. Stammarna är i alla fall friska och gröna
medans små bladskott som kommit har torkat och vissnat, dock inte i toppen.

Det tycker jag låter alldeles utmärkt. Och att små bladskott både kommit upp och vissnat är helt normalt. Det kommer nya när de får förutsättningarna för det. Vatten, näring och ljus tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon