noranettan
Totenvik är en pimpinell som påminner en del om Plenan, Finlands Vita Ros. Den här klonen, om man vågar sig på att lägga den som en klon i Plena-gruppen, är funnen i Totenvik i Norge. Jag är lite osäker på om det är generellt på Totenvik, men jag har observerat både på min och på en Totenvik som växer på Balsgårdsfältet, att den har fler blommor per bladveck. Vanligtvis så blommar de rena pimpinellrosorna med en blomma i toppen på blomstjälken, medan den här får 1-3 blommor. Jag tycker heller inte att den har så stark doft som Plenan. Den är dock en jättevacker rikblommande buske.

Anette
mamamaggan
Jaha , ska man skaffa en Plena så får man nog skaffa en Totenvik också om så bara för att se skillnaden.

Djupare och djupare sjunker man i träsket ! whistling.gif
noranettan
Jaaaa, och som jag sagt tidigare, det är bottenlöst och ljuvligt hela nervägen. giggle.gif
Kajsa
Härlig, tycker den liknar pimpinellen Paula Vapelle lite rufsig blomma och randiga knoppar.
Anna NV Uppsala
Ser man någon skillnad på Plenan och Totenvik?
Hmm ser att du nämner fler blommor per bladveck. Gör det någon skillnad i helhetsintrycket?
noranettan
Jag har bara haft Totenviken sen jag började med Vita Rabatten ~2-3 år. Som jag tänker, när det gäller växtsättet så är den nog mer sammanhållen. Men som sagt, den är bara barnet än.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon