Malva15
09-02-2008, 10:29
Jag undrar om någon kan ge ett tips på hur jag bäst sår hibiskusfrön (hibiscus rosa sinensis)? Jag har just vunnit frön på Tradera och vill naturligtvis ge dem en så bra start som möjligt. Tacksam för hjälp...
Christer i Falköping
09-02-2008, 11:23
Plantera dem i vanlig krukväxtjord, som är lätt fuktig. Sätt en plastpåse runt, så håller sig fukten lättare. Ställ sådden varmt och när de första plantorna visar sig, ställer du den under extraljus.
Christer.
Malva15
09-02-2008, 11:50
CITAT (Christer i Falköping @ 09-02-2008, 11:23)

Plantera dem i vanlig krukväxtjord, som är lätt fuktig. Sätt en plastpåse runt, så håller sig fukten lättare. Ställ sådden varmt och när de första plantorna visar sig, ställer du den under extraljus.
Christer.
Tack för ditt svar! Hur djupt bör man mylla ner fröna i jorden?
Hej
Jag tycker att ber lag som passar alla fröar(om frö volym 3mmm frö ska täcka med jord som 6mmm), jag menar att jord som täcka frö måste bli dubbelt så mycket, men under fröar spelar ingen roll.
Lycka till, H: Bassam
Christer i Falköping
09-02-2008, 13:41
Ja, som Bassam skriver. Pilla ned dem till det dubbla djupet av fröets storlek.
Christer.
Malva15
09-02-2008, 13:49
Tack Bassam och Christer i Falköping för er hjälp!
Nu skall det bli spännande med sådd!
Christer i Falköping
09-02-2008, 13:52
Om du vill kan du dessutom lägga fröerna i blöt i ett dygn i ljummet vatten, det brukar få¨även griniga fröer att sätta fart.
Christer.
Malva15
09-02-2008, 14:47
CITAT (Christer i Falköping @ 09-02-2008, 13:52)

Om du vill kan du dessutom lägga fröerna i blöt i ett dygn i ljummet vatten, det brukar få¨även griniga fröer att sätta fart.
Christer.
Jag har fått tipset att skära bort en liten bit på den rundade delen av fröet men blötläggning kan kanske gå lika bra eller kanske det är ett bra komplement till att skära av en bit av fröet?
Christer i Falköping
09-02-2008, 16:19
Kan man också göra. Men ta det bara försiktigt så att du bara tar skalet. Skadar du fröet skiter det sig.
Christer.
CITAT (Malva15 @ 09-02-2008, 10:29)

Jag undrar om någon kan ge ett tips på hur jag bäst sår hibiskusfrön (hibiscus rosa sinensis)? Jag har just vunnit frön på Tradera och vill naturligtvis ge dem en så bra start som möjligt. Tacksam för hjälp...

Här finns info om detta "seed nicking":
http://cozumel.globat.com/~hibiscusoftahit...rowing_from.htmJag har just sått hibiscusfrön efter dessa anvisningar och håller nu tummarna.
Lycka till
Malva15
13-02-2008, 10:35
CITAT (heba @ 09-02-2008, 17:26)

Här finns info om detta "seed nicking":
http://cozumel.globat.com/~hibiscusoftahit...rowing_from.htmJag har just sått hibiscusfrön efter dessa anvisningar och håller nu tummarna.
Lycka till
Hej heba!
Du kan väl höra av dig så jag får veta hur det går med dina hibiscusfrösådder?
Jag har just fått hem mina frön och skall så dem till helgen.
nilssontherese
13-02-2008, 13:59
Jag sådde fröer för 2 veeckor sedan blötlagda i 1 dygn innan.Då svällde två av dem upp det 3:e var tjurigare! De grodde(2st) på bara 3 dagar i miniväxthus med undervärme.Har nu ställt dem svalt och ljust så de inte ranglar iväg på höjden
Malva15
16-02-2008, 10:09
CITAT (nilssontherese @ 13-02-2008, 13:59)

Jag sådde fröer för 2 veeckor sedan blötlagda i 1 dygn innan.Då svällde två av dem upp det 3:e var tjurigare! De grodde(2st) på bara 3 dagar i miniväxthus med undervärme.Har nu ställt dem svalt och ljust så de inte ranglar iväg på höjden

Var dina frön hibiscus rosa sinensis eller var det frön från någon annan sorts hibiskus?
Blomsterälva
nilssontherese
16-02-2008, 10:20
Det var en texas star hibiskus
Hej !
Någon som vet om det finns frön inuti utblommade hibiskusblommor (krukväxt inomhus) eller Kinaros, som den också kallas ? Går det att så dem ? Har en Kinaros med en blomma som blommat ut. Den har liksom gått ihop igen och ser lite ut som när den höll på att slå ut. Kan man pilla upp blomman ? Finns där frön inuti och hur ser dom ut ?
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.