Monica K
Hej,

nu vet jag varken ut eller in! Vi har ganska stora snår med korallkornell som jag skulle vilja föryngringsbeskära? Jag har sökt information på nätet men det står så olika saker. På en del sidor står det att man kan föryngringsbeskära även korallkornell på vårvintern. Men på andra sidor står att korallkornellen har lätt för att blöda så därför ska man helst beskära den på hösten. Om man ska beskära den på vintern så ska man göra det senast vid jultid.

Är den någon på dessa sidor som vet mer om detta? Någon som har egna buskar med erfarenhet av föryngringsbeskärning?

Tacksam för hjälp!
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har aldrig märkt att korallkornellen blöder ifall man klipper på vårvintern. Vid föryngringsbeskärning vill man ofta ha en massa nya skott och beskärning på vårvintern brukar ge fler unga nya skott än vad höstbeskärning brukar göra så jag säger klipp på vårvintern.
Eva 33c
Jag har inte heller märkt att de blöder. Och eftersom grenarna är så vackra just på vintern har jag aldrig klippt annat än på våren. Helst efter att narcisserna blommat, för visst gör sig de röda grenarna fint mot de gula blommorna? smile.gif
[attachment=13119:narcisse...sibirica.jpg]
Bassam
Hej
Jag tycker att det är säkra tiden för beskärning under J A S period, jag menar under Juli Augusti September. På den här tiden växter sover och sava nästan har inte rörelse så växter ska inte blöda.
Lycka till, H:Bassam
Cilla
Jag har också sett att det varnas för beskärning av kornell på vårvintern, men har aldrig sett problem med detta i verkligheten. Kanske man kan få savrinning om man sågar kraftiga grenar på vårvintern, men det behöver inte innebära problem ens om det rinner lite grand.

Just korallkornell vill man ju ha mycket nya skott på, för de är de unga grenarna som har den lysande röda färgen.

Har ni i norr sett negativa effekter av vårvinterbeskärning av korallkornell, gullkornell och de andra som man har för sina lysande grenverk?
Wetter
Hej !!

Jag min egen erfarenhet så har jag inte märkt att det blöder så mycket. Min kompis beskar en korallkornell en gång han tyckte att den var för gammal och risig han frågade vad jag tyckte vad han skulle göra med den. Jag tyckte han skulle gallra ut de äldsta stammarna och lämna dem yngre samt vattna dem och ge dom ny jord. Han beskar dem enda ner i marken och det har tagit fyra år nu för dem att åter hämta sig dom har inte fått någon jord eller så utan bra vanlig resning av ogräs runt om.
Aqvakul
Korallkornell är en livskraftig krabat som tål det mesta. Det finns för- och nackdelar att beskärara det såväl på sensommaren som på vårvintern. Själv har jag gjort rejäla föryngrinsbeskärningar på vårvintern utan problem. Nu är mina erfarenheter från zon 1, hur det är längre norrut vet jag inte.
Boxer
I beskärningsboken av Klaus Vollbrecht m. fl. står det: vårvinter, underhåll - total nedskärning
Monica K
Tack snälla ni för era svar. Det verkar alltså som att jag ska kunna beskära mina buskar/småträd nu på vårvintern. För visst infaller väl vårvintern nu? Eller.... Vi bor i Göteborg och idag på promenaden såg vi små insekter som flög vid ett vattendrag och i rabatten blommar Vintergrönan (Vinca Minor)...

Det kanske är för blött och fuktigt för att vara bra "beskärningsklimat"?

Ah, det blir nog ändå så att jag försöker såga av några kraftiga grenar nu under februari.

Tack igen!
embees
Jag har beskurit våra korallkorneller tidigt på våren mars/april radikalt. Har bara lämnat kvar 20 cm stumpar. De har brutit fint med många nya knallröda grenar. Korallkornellen har ju inga särskilda blommor som man vill njuta av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon