|
Full version: Lustig valnöt
Jag har sett några enstaka såna... Man kan ju plantera valnötter, tror det finns såråd om du söker antingen här eller i förökning...
Fina bilder på kul nöt! Jag tror inte jag sett det. Om du söker på "så valnöt" tror jag du får upp bra tips här, det finns tips om det iallafall.
Huggorm
10-02-2008, 10:34
Jo, det dyker upp sådana där tredelade nötter ibland. Jag får ett par stycken varje jul, men så äter jag lätt några påsar valnötter också
Alexander-VG-zon3
10-02-2008, 11:04
plantera den i marken ,, soligt å skyddat läge . den behöver ibland kyla för att gro .
eller har du den i kruka som du sår ute i nu .
Alexander-VG-zon3
10-02-2008, 21:27
jaha ,, det var inte bra . man ska inte ''knäcka'' nöten , utan som jag skrev plantera den i marken ( hel) sedan gror den till våren av sig själv . tror inte den kommer gro nu
jag har sått över 100valnötter plus gett till folk sådder och nötter . men dom jag sått själv har jag aldrig rört den och har alltid haft 100% grobarhet , vill du kan jag skicka dig en nöt av äkta valnöts träd
mamamaggan
10-02-2008, 21:51
Har också en sådan tredelad nöt ligger. Man kan alltså sätta dem som de är? Kan jag sätta den i en kruka som jag ställer där det är några grader varmare än ute ?
Alexander-VG-zon3
10-02-2008, 22:09
den ska sås ute eller kylskåp , ja du sår den som den är
mamamaggan
10-02-2008, 22:13
Då provar vi med det ! Tack!
Alexander-VG-zon3
10-02-2008, 22:30
berätta hur det går
mamamaggan
10-02-2008, 23:01
Absolut!
mamamaggan
10-02-2008, 23:12
Men , hur sätter man nöten? Med den spetsiga sidan ner eller?
Alexander-VG-zon3
10-02-2008, 23:13
kvittar ,, annars spetsiga upp
mamamaggan
10-02-2008, 23:14
Snabbt svar , nu var du på hugget ! Tack!
Är det någon skillnad på äkta valnöt och såna man köper i mataffären? Ska man ha speciella nötter som tål vårat klimat?
Alexander-VG-zon3
11-02-2008, 19:22
dom du köper i matbutikerna är Juglans regia zon 1-3
sedan finns det härdigare alternativ för kallare zoner som Juglans cinerea(finns även som E-planta ) zon 1-4(5)
och så Juglans nigra svart valnöt zon 1-3(4-5)
Manchurisk valnöt - Juglans mandshurica zon 1-5
ett ovanligare alternativ är Juglans ailanthifolia zon 1-3(4)
alla vill stå soligt och skyddat i inte alltför blöt eller allt för torr jord , kan hända att topparna fryser
Huggorm
21-02-2008, 21:21
Vilken valnöt är trevligast av alla dessa då? För min del lutar det åt att skaffa en Juglans Nigra i första hand, men jag vet inte riktigt varför jag tänker så. Kanske någon av dom andra är bättre?
CITAT (Huggorm @ 21-02-2008, 21:21)  Vilken valnöt är trevligast av alla dessa då? För min del lutar det åt att skaffa en Juglans Nigra i första hand, men jag vet inte riktigt varför jag tänker så. Kanske någon av dom andra är bättre? Växtsättet är ungefär lika på alla. Det är i stort sett bara härdigheten som skiljer och möjligen också hur snabbt de sätter frukt. Men i regel bör ett valnötsträd vara runt 15 år, innan det sätter frukt. Alla arterna har också mer eller mindre ätliga frukter. Det är nog mest storleken på nötterna som skiljer här. Kan inte säga att JAG har märkt någon större smakskilnad. Så välj du den sort som passar bäst i ditt klimat, odla och njut.
Huggorm
21-02-2008, 21:38
Tror alla passar hyggligt där jag vill planera min. Läget är på gammal åkermark, intill den berklack som stugan står på. Rikligt med grundvatten, men inte vattensjukt. Zon 1-2, inte överdrivet blåsigt. Sol i stort sett hela dagen. Matjord på sand, förmodligen inte mer än ett par meter till berggrunden, kan detta vara ett problem?
Om man köper en krukodlad valnöt, 50-80cm hög, kan man räkna med dåliga rötter då? Dom har väll pålrot om jag förstått saken rätt.
CITAT (Huggorm @ 21-02-2008, 21:38)  Tror alla passar hyggligt där jag vill planera min. Läget är på gammal åkermark, intill den berklack som stugan står på. Rikligt med grundvatten, men inte vattensjukt. Zon 1-2, inte överdrivet blåsigt. Sol i stort sett hela dagen. Matjord på sand, förmodligen inte mer än ett par meter till berggrunden, kan detta vara ett problem?
Om man köper en krukodlad valnöt, 50-80cm hög, kan man räkna med dåliga rötter då? Dom har väll pålrot om jag förstått saken rätt. Den storleken har inte hunnit få så värst mycke pålrot. Jag köpte min valnöt på en totalhöjd 2,5 meter direkt och där var inte heller så mycke pålrot att tala om ännu. Fördelen med att köpa ett stort valnötsträd direkt, är att då har det lättare att etablera sig. Små valnötsträd är alltid känsligare och risken är stor att det fryser ner, även om det är ett av de härdigare arterna. Min äkta valnöt gav jag drygt 500:- för (2 år sedan) och faktiskt har det inte frusit in mer än några få cm TOTALT.
Alexander-VG-zon3
21-02-2008, 21:51
fast dom som är krukodlade har väl en ''snurrad'' pålrot så man ser inte den fast den är där ??
för mina frösådder har en pålrot .
jag har förvildat ett par valnötter i skogen ,, ni får önska ''dom'' lycka till
CITAT (flaxss @ 21-02-2008, 21:51)  jag har förvildat ett par valnötter i skogen ,, ni får önska ''dom'' lycka till Misstänker att de har lite andra förutsättningar direkt, mot de som krukodlats lite mer skyddat och kontrollerat. De får ju liksom känna på verkligheten direkt! Så självklart önskar jag dom lycka till och följer resultaten med spänning.
skrotfibbla
23-02-2008, 10:58
Hur lång köldperiod behöver den?
CITAT (skrotfibbla @ 23-02-2008, 10:58)  Hur lång köldperiod behöver den? Växter som behöver vintervila, behöver vara i den lägsta temperaturen under minst två månader, för att inte bli stressad. Sen är det individuellt för olika växter, hur mycke kyla de behöver. Men ett valnötsträd behöver åtminstone vara under +4 grader under dessa månader.
Alexander-VG-zon3
23-02-2008, 12:25
CITAT (MariaS @ 21-02-2008, 21:56)  Misstänker att de har lite andra förutsättningar direkt, mot de som krukodlats lite mer skyddat och kontrollerat. De får ju liksom känna på verkligheten direkt! Så självklart önskar jag dom lycka till och följer resultaten med spänning. hoppas dom tar sig ,, försökte plantera dom så soligt det gick , dock är väl mark förhållanden inte så bra för dom , lite väl lågt ph. men men ska bli spännande att se hur det går
skrotfibbla
23-02-2008, 12:33
Ska försöka med kylsåpssådd...spännande.
Huggorm
23-02-2008, 17:00
CITAT (MariaS @ 23-02-2008, 11:27)  Växter som behöver vintervila, behöver vara i den lägsta temperaturen under minst två månader, för att inte bli stressad. Sen är det individuellt för olika växter, hur mycke kyla de behöver. Men ett valnötsträd behöver åtminstone vara under +4 grader under dessa månader. Men är det inte över fyra grader varmt på vintern på många av de platser där valnötsträden växer naturligt?
CITAT (Huggorm @ 23-02-2008, 17:00)  Men är det inte över fyra grader varmt på vintern på många av de platser där valnötsträden växer naturligt? Det blir allt minusgrader där med. Det är inte ens ovanligt att det snöar i Jerusalem vintertid.
Alexander-VG-zon3
23-02-2008, 17:10
där valnöt växer vilt blir det väldigt kalla vintrar . mycket kallare än vad Sverige har haft denna vintern . sen att den kan växa i klimat med inte fullt lika kallt är en annan fråga , dock behöver den ner till -3c -5c för att vila . så här kallt blir det där valnöt växer vilt http://www.uk.gardenweb.com/forums/zones/hze8.htmlvalnöt växer ju även i detta område http://sv.wikipedia.org/wiki/Himalayaoch i mindre Asien , där det också blir rätt så kallt inre Turkiet får ju kallt
Big Gardener
25-02-2008, 19:39
Återigen fokuseras frågan för mycket på vintertemperaturen när det handlar om härdighetsfrågor. Valnöten behöver framför allt en hög värmesumma under växtsäsongen för att klara sig. Om den får det spelar vintertemperaturen mindre roll.
Alexander-VG-zon3
25-02-2008, 19:43
CITAT (Big Gardener @ 25-02-2008, 19:39)  Återigen fokuseras frågan för mycket på vintertemperaturen när det handlar om härdighetsfrågor. Valnöten behöver framför allt en hög värmesumma under växtsäsongen för att klara sig. Om den får det spelar vintertemperaturen mindre roll. jag skrev bara hur den har det i det vilda sen skrev jag detta för sverige citat-- ''dom du köper i matbutikerna är Juglans regia zon 1-3 sedan finns det härdigare alternativ för kallare zoner som Juglans cinerea(finns även som E-planta ) zon 1-4(5) och så Juglans nigra svart valnöt zon 1-3(4-5) Manchurisk valnöt - Juglans mandshurica zon 1-5 ett ovanligare alternativ är Juglans ailanthifolia zon 1-3(4) alla vill stå soligt och skyddat i inte alltför blöt eller allt för torr jord , kan hända att topparna fryser ''
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|