Maggan H
Idag har vi ett ljuvligt väder med sol, vindstilla och över 13 +! bravo.gif Gick ut för att klippa ner det vissna runt perennerna, och såg att de allra flesta har börjat skjuta nya skott redan! coolgleam.gif Säkert kommer det en köldknäpp senare, men jag gladdes oerhört av att rensa ogräs och kratta lite. biggrin.gif
Irene_L
Det låter härligt .......både med sol och att kunna vara ute och rensa. tummenupp.gif Ja det är en konstig vinter vi har!! dunno.gif
Christer i Falköping
Ingen sol hos mig, men varmt och vindstilla. Så även jag har rensat en hel del ogräs idag. Dessutom har jag flyttat något som jag länge trott varit två frösådda astilbe. Visst har de sett underliga ut på bladen, men astillbe kan jag inte mycket om. Blommat har de aldrig gjort heller. Dessutom har de frusit ned varje vinter, som ju astillbe gör. Till min förvåning såg jag idag att de hade blivit förvedade? Det visar sig att det troligen är en frösådd av en rödbärig (men ätlig) art av fläder istället, inte ens nära alltså laugh.gif . De kommer från Kamtshacta i sibirien. Inte allt för härdig, men vintern har ju varit väldigt mild hittills så nu äntligen har de fått visa hur de skall se ut. Hoppas att de nu kan klara sig kommande vintrar!
Christer.
tettan
hmm, det är trevligt med överraskningar ibland yahoo.gif
skogstroll
stod också och tittade lite på perennerna men jag tänkte de får lite tid till...

Maria82a
Oj vad tidigt..här är det 1 meter snö änn. Min vår kommer i maj till dess får man vänta på resultatet av höstens planteringar.

Krolliljan
Idag har vi varit och rensat bort ogräs och mossa.
Känns hoppfullt. rolleyes.gif
Det var inte lika mycket mossa som tidigare år. g.gif
Gloriana
Var också ute och rensade lite idag men inte vågar jag börjar klippa ner vissna perenner än. Rädd för hårda skarpa nattfroster som kan ta kål på en hel del. Detta evinnerliga regnande och fukt har gjort det mesta plaskblött också - trots att jag har mycket väldränerat. Men visst är det underbart att titta på det som börjar komma smile.gif
tettan
mina stockrosor är ca 1 dm höga, kommer dom att dö om det blir vinter å kallt nu?
Alexander-VG-zon3
mina stockroser har varit gröna hela vintern , och lever än

plus en massa annat som har kommit upp , jag är den som inte täcker och har aldrig gjort . har redan rensat veck allt fult och gett till maskarna . perennerna klara sig ändå även om det blir kyla . det har mina gjort andra vintrar .
MariaS
Min erfarenhet är att vecka 7, vår sportlovsvecka, är den som avgör. Kommer vintern, så kommer den i slutet av denna veckan. Men har inte vintern kommit då, då ska jag gå ut och börja rensa i rabatterna. Annars är det väl den 13/2 som är den magiska datumgränsen för vår.
Krolliljan
Inte nog med att det känns som vår. Hela vintern har varit mild här.
Denna glömde vi bort i höstas och den har övervintrat på verandan.

Kommer inte ihåg vad den heter.
Maggan H
Visst är det ändå skönt med milda vintrar? Tänk att slippa kånka in alla växter och trycka in dom i mörka skrylmslen! Jag saknar inte snö och kylan i alla fall. Mitt Japanska silvergräs har också varit grönt hela vintern.
Ophelia
CITAT (Krolliljan @ 11-02-2008, 14:39) *

Ser ut som Helichrysum petiolare "Limelight" smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Krolliljan @ 11-02-2008, 14:39) *

inte så konstigt att den överlevt då den faktiskt tål ett par frost nätter . står den torrt kan den nog tåla ner till -5c .
renate
Oj vad ni är tidigt ute,vårväder eller inte jag klipper inte ner perenner förän det är riktigt vår.Till mitten av mars får trädgården väntar.Jag drar ett och annat ogräs när jag går mina rundor inget mer.Jag vill har varmt när jag är ute,omkring 18° eller så.Det skulle visst blir kallare nästa veckan då är det sportlov här.
[attachment=13287:PICT7850__Large_.JPG] [attachment=13288:PICT7851__Large_.JPG]
Krolliljan
CITAT (Ophelia @ 12-02-2008, 17:37) *
Ser ut som Helichrysum petiolare "Limelight" smile.gif

Tack.

CITAT (flaxss @ 12-02-2008, 17:47) *
inte så konstigt att den överlevt då den faktiskt tål ett par frost nätter . står den torrt kan den nog tåla ner till -5c .

Så bra. smile.gif Jag köpte en förra året och tog sticklingar . Nu kan jag få ännu fler i år. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon