aizza
Sitter och tittar i lite broshyer, ser att man rekommenderar t.ex. Weibulls vulkansten istället för blomjord.
Vad säger ni om det?
Är det inte massa näring i jorden som inte finns i vulkansten som en blomma behöver?
Det var ju faktiskt ganska så snyggt med vulkansten, men säkert dyrt också, men ändå.
Tips tack! smile.gif
anx
Jag har köpt vulkansten men blandat ut med jord som ett experiment. Tänkte att medelhavsväxter nog tycker om lite lava från etna, Hittils har jag inte märkt nåt speciellt efter omplantering med min blandning, 3 veckor sedan omplantering. Annars har jag hittat väldigt lite info om att plantera i bara det, bara nån som skrev att alla hennes plantor hade gulnat och dött inom två veckor. Skulle faktiskt vara intressant att veta vad folk som har använt det tycker.

Anki
Bassam
Hej
Jag tycker att säga att fröar använder sina näringar när de gro, så de behöver inte speciellt jord med näring. Sen när du omplanterar de använder vanliga blomjordar.
Lycka till, M: Bassam
Juli S
Min syster har också köpt vulkansten och planterade om några blommor, stackarna är halvdöda. De som har vanlig blomjord fortsätter att gro.
Lottiz
Vulkansten är ju jättebra om du blandar egen gödning och sköter det som en hydro-odling.
ingrid fuxwall
Har sett det i en blomsterhandel men har inte en aning om vad det är för något - kan någon förklara?
Lottiz
Startar med en discaimer, jag är inte någon expert inom växtområdet och kan ha fel på en eller flera punkter!

Du fyller ett kärl med vulkansten, ett högt sådant, och planterar växten på toppen. Sedan vattnar du ca 1/3 av kärlets höjd. Du vattnar regelbundet med näring för att ersätta det jord normalt sett ger. Stenen lyfter sedan vattnet med kapiläreffekt (heter det ens så?), dvs vattnet liksom klättrar upp utmed stenen och allt blir fuktigt. Växten i sin tur sträcker sina rötter neråt, eller drar upp dom, beroende på hur mycket vatten den söker.

Ett stort OBS! All jord måste alltid sköljas bort mycket nogrant från rötterna, annars går allt fel!

Fördelar är att det blir en nästan självbevattningskruka, att törstiga växter kan dricka sig mätta, att det alltid är jämn vatten nivå. Det står aldrig kvävande blöt jord runt rötterna, alltid luftigt och lagom blött. Det torkar heller aldrig ut. Sedan ska det tydligen vara mindre risk för bakterier, ohyra och mögel. Kan dock bli alger på insidan kärlet om det är genomskinligt, så en gång om året bör man tvätta rent allt. Vulkanstenen tar aldrig slut, samma sten kan användas om och om igen.

Två av mina favorittips för dig som vill prova:

* Ta ett vackert vinglas, fyll med vulkansten. Blanda gärna i en och annan fin glaspärla. Högst upp sätter du hemtrevnad som får hänga ner över kanterna.

* En hög vas, ex för rosor, fylls med vulkansten och en fredskalla planteras högst upp. Fredskallan är den perfekta växten att plantera så här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon