catlady
09-02-2008, 15:14
Mina grannar skulle slänga två klätter/buskrosor idag och klippte ner dem till 50 cm höjd och grävde upp vad jag tror är ungefär hälften av rotklumparna (ca 30 cm i diameter). Jag vill gärna försöka rädda dem och ha dem i stora lådor på min uteplats, finns det någon chans att de överlever med avhuggna rötter? Det står klätterros New Dawn på en av dem och buskros Schneewittchen (Snövit) på den andre. Har nu ställt dem i stora plastkrukor på uteplatsen.
Åsa, mälardalen zon 2
09-02-2008, 15:45
Ja de lär ha stor chans att överleva det lär ju inte bli så kallt att rotklumpen fryser hårt på din balkong i zon 1 + så lättdödade är inte rosor och det är inga speciellt känsliga sorter.
Båda dessa remonterar + kan blomma på ettårsskott så även blom har du stor chans att få första året trots hård nedklippning.
catlady
09-02-2008, 16:23
Vad kul att höra! Nej, frysa tror jag inte att de kommer göra, utan jag oroade mig mer för om de kunde ta upp vatten med så avhuggna rötter.
(Ps. Jag har inte balkong längre, har ju flyttat ut på lannet!)
Blomstersmurfen
09-02-2008, 16:35
Hade stora problem med sork förra året. En stor Leverkusen hade inte någon rot kvar överhuvudtaget utan föll plötsligt omkull. Körde ner den avkapade klumpen i en stor kruka, klippte ner och satte massor med sticklingar också förra våren (tidigt, långt innan tillväxten börjat igen). Den klarade sig och skaffade nya rötter!
Så om hoppet inte var ute med den borde det gå utmärkt för dina stympade rosor
catlady
09-02-2008, 16:51
Låter jättebra!´Tack för svaren!
Anna NV Uppsala
09-02-2008, 18:13
Jag har ibland gett mig på att flytta någon rätt gammal ros, och då har jag ibland fått upp mest som en gammal stubbe, och inte mycket finrötter alls. I de flesta fall har flytten gått bra, kanske att en del grenar torkat och dött, men det har kommit nya skott.
I något enstaka fall tror jag att jag har mist en ros genom klumpig uppgrävning och flytt helt fel tid på året, högsommar och värmebölja. Men det är otroligt vad rosor är tåliga!
catlady
09-02-2008, 18:38
New Dawn har jag förstått är en mycket vanlig ros, men jag vet inget om Schneewittchen. Blir de väldigt stora? Hur ofta och hur mycket beskär man dessa? Behöver buskrosor också klättra på något? Vill de båda ha full sol?
catlady
09-02-2008, 19:41
Nu har jag googlat runt och sett att många vita rosor som kallas Schneewittchen egentligen är Iceberg..? Stämmer detta?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.