Hej !
Jag undrar om man kan ställa ut Gardenia, Doftranka, Hoya, Hibiscus under sommaren ?
Ska man avhärda dom eller?
Vet Ni vad som kan stå i sol/skugga ?
m.v.h. Eva
Åsa, mälardalen zon 2
09-02-2008, 15:54
I stort sett alla krukväxter kan ställas ut utomhus på sommaren och de brukar må mycket bra av det. Alla krukväxter måste avhärdas innan de ställs ut de måste sakta vänja sig vid solljus, blåst etc. Vissa växter som är lite mer tropiska kanske bara kan stå ute under den allra varmaste perioden men många växter kan stå ute ganska länge under odlingssäsongen. Inga krukväxter bör ställas ut innan risken för frost är över. Vissa enstaka växter ex. saintpaulia brukar inte bli bra i sol + de passar bäst under tak eller inomhus tycker jag men det är få krukväxter som är såna.
Hibiskus gillar sol (efter avhärdning) men de andra skulle jag sätta lite mer halvskuggigt.
Tack för snabbt svar Åsa.
Det känns ju bra att kunna flytta ut en del växter.
Det börjar bli trångt inne nu.
Tack.
Eva
Alexander-VG-zon3
09-02-2008, 17:35
gardenia kan du sätta ut när det är runt +5c +10c ( skuggan först sedan halv skugga , trivs i öst)
Hoya ställer du ut när det är +15c och bör ta in om det går under +10c (skuggan först ,sedan kan dom stå soligt eller halvskugga )
Hibiskus ställer du ut när det är +15c , och tar in om det går under +5c till hösten tål dom dock ner till +1c , sommaren 06 snöade det på mina !! även dessa måste stå i skuggan först till att sedan flyttas ut i sol där dom blommar som mest dom trivs med sol och värme .
lilla mamma
10-02-2008, 17:33
Allra mest tycker bladlössen om när hibbarna kommer ut.
Min stora torkade ut och tappade alla blad. Sedan regnade det rejält och
hepp så kom det knoppar på en envis hibbe som inte ville blomma. Tretton stooora blommor på en gång.
Så alla mina hibiscusar stor ute i solen på sommarn. Alla blommar.
Alla begonior, porslinsblommor och icke-gesnericeer (paradisträd o dyl)
står i skuggan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.