Full version: Nybörjare vill veta.
Temeraire
För en liten tid sedan väcktes ett intresse för växter och blommor. Det kanske beror på att min far och mor alltid haft mycket blommor och andra växter. Men jag vet absolut inget om något. Så jag tänkte börja enkelt. Läst att olika slags krasse växer snabbt. Så, hur gör jag med t.ex. smörgåskrasse? bara lägga fröna i jord och vattna lite eller vad? sedan? hjälp mig.

Finns det någon bok, typ, för nybörjare.
Åsa, mälardalen zon 2
Ett lätt sätt att odla krasse inomhus nu är att lägga bomull på ett fat, blöt ner den, strössla på krassefrön och sätt plast över och ställ ljust. Ganska snart kan du klippa grönt och lägga på smörgåsen. Det kommer inte växa nytt på det man klippt så vill man ha tillgång hela tiden på den typen av krasse får man så nytt hela tiden.

Det går även att så krasse utomhus när jorden reder sig, krassen ser lite annorlunda ut då och man skördar mera likt plocksallat. När växten börjar gå upp i blom brukar man ofta riva bort plantorna men man kan även låta den sitta kvar och bilda frön. Det finns flera sorters krasse den jag tycker är bäst att odla utomhus är den storbladiga Stamm10

Borr
Hej! Jag tänkte fråga en grej om krasse när jag ändå är här. I skolan har vi som projekt att odla krasse. Nu är det bara så att den krasse som stått i ett fönster och fått mycket solljus knappt har vuxit något alls, medan en annan odling som stått i ett mörkt rum ca 19 grader har vuxit upp ca 7-8 cm. Hur kan krassen växa så bra i mörkret, solljus behövs väl?
Platinum
Att krassen som stått mörkt vuxit sig hög kan nog bero på att den söker sig uppåt efter ljus.
Borr
A, det var en smart tanke.
Ingrid Zon3
När jag gick på gymnasiet (waaay back, 70-talet) skulle vi göra ett projekt och jag och en kompis skulle kolla växter och göra försök med olika näringsämnen. Ovetande som vi var valde vi smörgåskrasse eftersom det skulle gå fort. Tyvärr instämde vår biologilärare i upplägget och försöket fick läggas ner några veckor senare och förklaras misslyckat. Krasseodligarna visade inga spår efter att ha fått olika näringsämnen. I efterhand begriper jag fullkomligt varför, sån krasse behöver ingen näring på så kort tid, de har allt de behöver i fröet.

Så, jag hoppas att man inte håller på med såna experiment.
Borr
Ingrid Zon3, det var precis det som vi gjorde. Testade krasse med olika näringsämnen. Alla i min klass var tvungna att ta krasse, för det var det enda som fanns.
Ingrid Zon3
Och vad blev resultatet?
Ciczi
CITAT (Borr @ 10-10-2008, 18:06) *
Ingrid Zon3, det var precis det som vi gjorde. Testade krasse med olika näringsämnen. Alla i min klass var tvungna att ta krasse, för det var det enda som fanns.

Det kallas visst för budget...

JAg råkade ut för samma i hemkunskapen på 90-talet. Där fick vi arbeta väääldigt mycket med potatis...

Under våra näringsbristlabbar på universitetet använde vi tomat, och solros bland annat. Det var ett par sorter till om jag inte minns fel. Där fick man resultatet av näringsbristerna på ett helt annat sätt än krassen. Vi använde småplantor och inte frö.

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon