Lindbergskan

Hej!

Jag är också helt novis när det gäller rosor men har ändå upptäckt hur vackra dom är!
Jag tänkte plantera utefter hela våran altan som är ca 16 meter lång och ligger ca 50 cm över
mark i denn ene ändan och ca 100 cm i andra ändan( gräsmattan sluttar lite).
Det finns ingen rabatt idag.
Har kollat på buskrosor men dom kanske blir för stora, men jag vill ändå ha en "fyllig" rabatt.
Tycker att vita och rosa rosor är finast och dom får gärna lukta mycket.
Ska man kanske plantera några perenner i mellan? Har tänkt att ha Lavendel eller Kantnepeta längst fram, vilken är bäst?
Känns som att Lavendeln kan bli risig?
Hur bred rabatt gräver jag? Bor i zon 2. Rabatten är i söderläge.
Tusen tack till den som orkar svara på alla dessa frågor!

Mvh Ann-Sofie
Anna NV Uppsala
Både lavendel och kantnepeta blir fint mellan och framför rosorna. Kantnepetan är rätt bra på att bre ut sig, så man får se upp så inte den vräker sig över rosorna så länge dessa är små. Kanske måste man hålla efter den lite.
Lavendel tror jag blir finast om man klipper den en del. Säger jag som alltis slarvar med sånt.
noranettan
Du har flera oerhört fina rosor i "Austingruppen". David Austin har tagit fram rosor med de moderna rosornas egenskaper betr blomning och de gammeldags rosornas utseende och doft. Bland de vita gillar jag själv bäst Glamis Castle. Såg hos Flora Linnea att det kommit ytterligare en vit som var snygg, minns inte namnet just nu. Det finns många rosa också. Just som du själv tänker med kantnepeta kan väl bli bra. Lavendel håller du bäst i form om du klipper den ganska tufft, då blir den inte risit utan tät och fin.
Stiffe
Ann-Sofie
Storlek på rosorna kan du i viss mån styra själv genom klippning, men det är klart att en 5-meters rosa Helena (Honungsros) är kanske inte helt lämplig smile.gif Sedan beror det också på om du vill att rosorna ska gå upp ovanför altanen eller inte. Personligen skulle jag låta dem gå upp sisådär en 50-70cm ovan altanen. I så fall behöver du rosor som blir ca 1,5m höga. Om marken inte sluttar från altanen, och/eller är rejält lerig, (dvs dåligt dränerande), så rekommenderas en upphöjd bädd/rabatt.

Vita och rosa rosor, oj, oj, oj. Det finns hur många som helst, (åtminståne rosa).

Vita mkt trevliga är:
Mme Plantier - alba, otroligt rikblommande, väldoftande, engångsblommande, 1-1,5m hög
Mme Hardy - damascena, vackra och väldoftande (citrus) blommor, engångsblommande, 1-1,5m hög
Louise Bugnet - rugosa/kanada, läckra och väldoftande blommor, remonterande, 1-1,5m hög

Rosa mkt trevliga är:
Celeste - alba, väldoftande, engångsblommande, 1,25-1,75m hög
Isfahan - damascena, väldoftande, engångsblommande, 1,5-2m hög
Rose de Recht - bifera/höstdamascena, vackra och väldoftande (unik klassisk rosdoft) blommor, remonterande, 1-1,5m hög

Lavendel är en trevlig klassiker, och den doftar gott, särskilt när man stryker (förbi) den. smile.gif Då du bor i zon 2 så bör det inte vara någon risk att den fryser, särskilt inte om den står i sandig och väldränerad jord (alt upphöjd bädd).
Kantnepeta är också fin. Den blir något större än lavendeln, och den blommar hela sommaren. smile.gif

/Stefan
Nybörjar-Linda
Jag håller också på att planera en rosrabatt framför vår altan i söderläge och vill ha rosa och vita rosor. Jag kommer att plantera den vita Winchester Cathedral och den rosa Mary Rose efter att fått många goda råd här på forumet. Båda är Austin-rosor precis som Anette rekommenderat. Då blommar de från juli och ända till hösten (om jag förstått rätt). Jag föreslår lavendel till, satte Kantnepeta en gång och hela kvarterets katter flyttade in till oss... Kanske lite jättedaggkåpa till också?
Lindbergskan

Tack snälla för svaren!
Har faktiskt kikat lite på Mme Plantier, Mme Hardy och Rose de Rescht. Men Austin rosorna verkar väldigt intressanta!
Kan man blanda allihop? Bonica 82 verkar också väldigt fin efter att läst här på forumet. Kan jag plantera Lavendel längst fram och sätta någon enstaka Kantnepeta mellan rosorna? Vill ju gärna ha en blommande rabatt hela sommaren smile.gif
Kajsa
Bonica 82 är utmärkt, men den blir mycket högre än man tror, du kan titta i mitt album, bor zon 3 - 4 och här blir det mindre buskar, fryser oftast inte ner ett dugg, zon 5

Här två vita favoriter

Diamond Border, en mindre buskros ca 1.20 - 1.5 m blanka mörka blad, tokblommar hela sommaren, zon 4
Denna ros är perfekt blanda mellan alla olika sorter av buskrosor gamla som nya, har nog 5 st av denna ros.
Klart du kan blanda mellan alla rosor, i sin trädgård gör man som man själv vill.

Katharina Zeimet, gammal Polyantha ros från 1901, doftar, zon 5 ca 70 - 1 m
en ros jag har många av. Blommar 2 - 3 ggr/sommar.

Christopher Marlowe, Austinros blir 1 - 1.20 stark doft. Du bor varmare än mig så alla olika Austinrosor
bör inte vara något problem, kanske snyggast med 2 -3 ihop dom kan vara lite glesa annars.

Mary Rose, Austinros, min älsklings Austin nr 1, den bildar buskar 1.20 - 1.5 m, zon 5 och fryser aldrig ner här
det är därför det är en pärla, blommar in i oktober.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon