Full version: mandarinträd
Monica E
Är det någon som vet var man köper ett mandarinträd och om det är lätt att få frukter.
Lady Hamilton
Menar du Madarin träd? typ sådan här?

[attachment=13128:PICT7779_kopiera.jpg]

eller menar du någon typ av "Minicitrus"?

[attachment=13130:PICT8134.JPG]

Det mindre trädet är lättare att få frukt på och finns att köpa lite var stans, typ Ikea eller Plantagen. Det större som är ett Mandarinträd köpte jag på en välsorterad handels trädgård
Monica E
Jag menar mandarinträd.Kan man köpa det i vår då kanske?
Lady Hamilton
Ja håll utkik efter "Citrus Reticula" och köp ett sådant träd när du hittar det tummenupp.gif
clivia
CITAT (Lady Hamilton @ 09-02-2008, 21:29) *
Ja håll utkik efter "Citrus Reticula" och köp ett sådant träd när du hittar det tummenupp.gif

Ja, det är "Citrus reticulata" (Ta det inte personligt, lady Hamilton, men det skriver man på det här sättet, jag vill inte kritisera bara rätta till yes.gif , förresten har du mycket fina citrus träd i din vinterträdgård 000.gif ) som man säljer i Sverige som mandarinträd men det kan vara tex "Citrus deliciosa" som du får som det har skett i mitt fall. Det finns många mandarinträd ute i världen. De mest kända är:

Citrus nobilis
Citrus unshiu
Citrus reticulata
Citrus deliciosa (de där aromatiska och söta mandarinerna)
Citrus tangerina
Citrus clementina

Ja, men det beror på vilken klasifikation av citrus har man i åtanke, det här är enligt Tanaka. Jag vill bara påpeka att det finns många mandariner med varierande egenskaper och smak som man säljer under namnet "Citrus reticulata".

Det är svårt för mig att säga att jag har klementiner på min mandarinträd. Kan man inte säga mandariner istället? I ordboken har jag funnit bara klementiner dunno.gif ...

MVH/clivia

Stevick
i varberg på blomsterlandet har de medelhavsutställning, där köpte jag mitt mmandarinträd nu i veckan...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon