ewa zon 3
Snälla hjälp mig! Nu är det såjordskris hemma hos mig. Bara bottenskrapet i lådan kvar help.gif
Är det någon som hittat 50-literssäckarna med S-jord (Såjoden med perlite i och med älgen på framsidan)
Stockholm med omnejd.

Tack på förhand
/Ewa
messermark
Har du kollat med Granngården (lantmanna)? Tror de ska ha denna jord men jag vet inte om du har en butik i närheten... unsure.gif
ewa zon 3
Jo, nog har jag en Granngården i närheten men de har inte haft tidigare år, här i alla fall. Tack i alla fall.
Så innan jag börjar ringa/åka och leta tänkte jag höra om det är någon på forumet som köpt S-jorden nyligen och kan tipsa.

/Ewa
malin72
plantagen har jorden tummenupp.gif där köper jag mina säckar...ligger nog ute fortfarande..jag handlar min jord på gamla Hortus i farsta
ewa zon 3
Jättetack Malin! thanks.gif
Då får det bli en biltur till Farsta
Var på plantagen vid Bergianska trädgården igår och dom hade den varken ute eller inne. Så tydligen kan det vara olika på Plantagenbutikerna också.

Fast nu när jag ringe och kollade för säkerhets skull så hade dom den inte. Bara den vanliga såjorden sa dom no.gif

/Ewa
malin72
CITAT (ewa zon 3 @ 10-02-2008, 12:05) *
Jättetack Malin! thanks.gif
Då får det bli en biltur till Farsta
Var på plantagen vid Bergianska trädgården igår och dom hade den varken ute eller inne. Så tydligen kan det vara olika på Plantagenbutikerna också.

Fast nu när jag ringe och kollade för säkerhets skull så hade dom den inte. Bara den vanliga såjorden sa dom no.gif

/Ewa

va?????????? dunno.gif men har dom tagit bort den eller..nu fattar jag inget alls unsure.gif nu blir jag arg ranting.gif jag har ju hittat jorden här nere i Nynäs så jag åker bara till Plantagen när jag ska kika på annat, men det var inte länge sen jag kollade dunno.gif dom har ju massor av olika jord där så nu sitter jag och funderar lite här..för på årets påsar så heter den samma sak och är hasselfors men älgen syns inte så g.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Den med älgen är bättre kvalité än hasselfors andra jordar som riktar sig till hobbyodlare. Vi hade en föreläsare från hasselfors som berättade att den bästa odlingstorven och liknande tar man till yrkesodlarjordarna (specialbeställningar samt älgpåsarna), den torven som är något sämre använder man till de något dyrare påsjordarna till hobbyodlare, den allra sämsta torven som inte är speciellt lämplig till odling säljer man billigt till hobbyodlare (hasselfors skräpjord = Haga).
malin72
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 10-02-2008, 14:21) *
Den med älgen är bättre kvalité än hasselfors andra jordar som riktar sig till hobbyodlare. Vi hade en föreläsare från hasselfors som berättade att den bästa odlingstorven och liknande tar man till yrkesodlarjordarna (specialbeställningar samt älgpåsarna), den torven som är något sämre använder man till de något dyrare påsjordarna till hobbyodlare, den allra sämsta torven som inte är speciellt lämplig till odling säljer man billigt till hobbyodlare (hasselfors skräpjord = Haga).

jo jag vet det och dom har haft älg- jorden hela tiden och den kostar lika mycket så varför byta ut den?????dom har haft alla H jord med älgen hm sad.gif
Bassam
Hej
jag tycker att finns i Plantagen.
Lycka till, H: Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
Ifall de anställda säger att älgjorden inte finns i butiken och att man inte kommer ta in den, så kanske man ska skicka ett vykort till Butikschefen och tacka för den tiden som gått och förklara att man hädanefter förlägger sina inköp till en butik som säljer älgjord och att man kanske återkommer som kund när det finns älgjord? sleep.gif Förlora kunder brukar få butiker vilja göra.

+Man kan ju kanske ringa/maila till Hasselfors och fråga vilka butiker i ens närhet som köpt in älgjordarna nyligen.
malin72
ok då var det utrett....jag är ledsen Ewa men det var tydligen slut där med sad.gif
sambon körde in där nu och köpte en säck p-jord älgens och jag bad honom att fråga, det är slut på deras lager och kommer ju tyvärr inte in s-jord (älgens) förrens i mars....
så tyvärr vet jag då inte vart det finns förrutom här nere men det blir ju lite långt att åka no.gif

så det ska alltså finnas hos plantagen men slut och beställt, så då vet vi till senare iallfall men det löser ju inte för dig nu (hoppas att du finner jorden) tummenupp.gif
ewa zon 3
CITAT (malin72 @ 10-02-2008, 17:04) *
sambon körde in där nu och köpte en säck p-jord älgens och jag bad honom att fråga, det är slut på deras lager och kommer ju tyvärr inte in s-jord (älgens) förrens i mars....

Oj vad gulligt av dig Malin att be sambon att höra sig för wub.gif
Ringde runt en del innan vi åkte iväg idag och ingen av tiotalet ställen jag ringde här i Stockholmsområdet hade S-jorden inne.
Vet ett ställe som troligvis kommer ta in den senare men det återstår att se och jag behövde såjorden nu
Så jag hamnade på COOP till slut och passade på att köpa en säck Perlite och några säckar halkgrus.
Så nu tänkte jag blanda min egen såjord och hoppas på att det blir bra. whist.gif

/Ewa
ewa zon 3
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 10-02-2008, 15:39) *
......Förlora kunder brukar få butiker vilja göra.
+Man kan ju kanske ringa/maila till Hasselfors och fråga vilka butiker i ens närhet som köpt in älgjordarna nyligen.

Jo, det där med att maila gjorde jag förra året och den infon stämde bara delvis för en trädgårdsbutik här i närheten som de sa skulle ha den hade inte just S-jorden. Men hittade den till slut i en annan trädgårdsbutik mycket längre bort. Har även pratat snällt med min närmaste trädgårdsbutik, som för övrigt är jättebra, men de har väldigt svårt att få säckarna med på 50 liter S-jord sålda när de mindre vanliga och billigare ligger bredvid.
Annars tack för intressant info om olika jordkvalité Åsa. tummenupp.gif

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon