Lasse Lucidor
Vintersticklingar står det ju i LÅG, är inte så bra på vintersticklingar och skulle vilja höra om ni lyckats med sommarsticklingar/LASSE
Anna NV Uppsala
Jag tog en hel del sommarsticklingar av några olika moyesii i samband med POM-aktiviteter härom året. Sandblandad jord, inne under lysrör, plastpåsetält. Inne på sval glasveranda under vintern, sen ut i sina krukor den andra sommaren. Det var ganska många sticklingar som tog sig, men sen har det varit trögt med den fortsatta tillväxten. Flera har gett upp efter något år eller så. Jag har några få kvar som mest består av pyttesmå skott men med fortfarande friska knoppar.
Så jag vet ju inte om försöket kan kallas framgångsrikt direkt...
noranettan
Jag har försökt med vintersticklinar flera år och inte haft så särskilt stor framgång. Förra vintern tog jag sticklingar i ~november som jag la i spagnum och hade inlindad i plast i kallväxthuset. Flera hade callus i mars, men bara en sort rotade sig så småningom. Sommarstickingar däremot går numera lätt. Jag tar när de nya årsskotten börjar dra iväg ~juli-augusti.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon