gammelnalle
Har tyckt att vissa låtar låtit "konstigt" ett tag när jag kör gnom datorn...
-OK MP3 är ju inte precis det allra bästa----
Men så häromdagen när jag lyssnade på Beatles- och DEM kan jag- insåg jag att jag bara hörde ena kanalen- fast i båda högtalarna.

Efter div huvudbry insåg jag att MONO-knappen på förstärkaren var intryckt.. därför hörde jag ljud i båda kanalerna.

Rev i kablaget och kunde så småningom konstatera att jag har felet i datorn. Det slutgiltiga testetkom med hörlurarna-knäpptyst i vänster kanal...

Datorn har nog ca 2 år på nacken , så det är frågan om det lönsch (norrländska för lönar sig) att reparera..

Om jag fattar datorn rätt (jag är som många av er vet - totalt inkomptent på datorer) så heter ljudkortet AC 97 - men DET kanske är nåt helt annat.
Jag kräver inga finesser eller krångel. bara att det låter hyfsat.
(Under tiden jag kontrollerat datons ljud har jag upptäkt hur mycket som helst man kan labba med ljudet.. men det behöver jag inte)

Ett råd från Coachen tack!! ????

Mono-Björn
Tobb
Det enklaste vore kanske att köpa något i stil med "USB-ljud" Att du pluggar in en dosa i en USB port och får då hörlursutgång och mic-in
Borde funka med din dator, utan att veta säkert.
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=USB-AUD Finns dyrare också som har mer funktioner och som säkert är bättre.

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" - Farbror Barbro
gammelnalle
CITAT (Tobb @ 09-02-2008, 18:58) *
Det enklaste vore kanske att köpa något i stil med "USB-ljud" Att du pluggar in en dosa i en USB port och får då hörlursutgång och mic-in
Borde funka med din dator, utan att veta säkert.
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=USB-AUD Finns dyrare också som har mer funktioner och som säkert är bättre.
"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" - Farbror Barbro

Verkar ju vara en smart ide... skall in och fråga i min lokala datorbutik på måndag!!

Tackar så mycket så länge!!
thanks.gif

b
Ramred
Annars är det inte så svårt att byta ett internt ljudkort heller. Och även om datorn är två år gammal så är det värt det. (tycker jag) Dustin har mycket att välja på och snabba leveranser. Och har man ett integrerat ljudkort på moderbordet, går det ända att smäcka in ett annat, så länge som det finns ledig plats. Det gamla avaktiverar man i så fall.
gammelnalle
CITAT (Ramred @ 09-02-2008, 19:47) *
Annars är det inte så svårt att byta ett internt ljudkort heller. Och även om datorn är två år gammal så är det värt det. (tycker jag) Dustin har mycket att välja på och snabba leveranser. Och har man ett integrerat ljudkort på moderbordet, går det ända att smäcka in ett annat, så länge som det finns ledig plats. Det gamla avaktiverar man i så fall.

Jag har inte öppnat datorn ännu- men börja misstänka (efter att ha öppnat en annan dator jag har) att ljukortet är integrerat..

MEN om jag förstår dig rätt kan man "slotta" in ett nytt ljudkort mekaniskt och av-aktivera det gamla???

Och det tror du JAG klarar??? crazy.gif

Vänligen,
fortfarande MONO-björn
Ramred
Precis. Och visst tror jag du klarar det! Är inte svårt alls. Vill du ha lite hjälp på vägen, om det blir aktuellt, så skicka ett PM till mig så ska jag försöka guida dig. Men börja med att öppna burken och se om det är integrerat eller ej. Glöm inte att dra ur kontakten först.....
joz
CITAT (gammelnalle @ 09-02-2008, 20:37) *
Jag har inte öppnat datorn ännu- men börja misstänka (efter att ha öppnat en annan dator jag har) att ljukortet är integrerat..

MEN om jag förstår dig rätt kan man "slotta" in ett nytt ljudkort mekaniskt och av-aktivera det gamla???

Och det tror du JAG klarar??? crazy.gif

Vänligen,
fortfarande MONO-björn

om du har modell namnet på moderkortet så kan man ta reda på om det är integrerat eller ej.
Pirum
Ja, eller vanligen kan man se på var ljudkontakterna sitter om det är integrerat. Sitter det i 'luckorna' för extrakort är det vanligen inte integrerat. Skumt dock att bara 1 kanal fungerar. Hade själv liknande fel, var nog balansen som blivit felinställd då, tog ett par minuter att hitta...smile.gif
niklaswik
AC-97 = integrerat ljud i moderkortet.

Att sätta in ett "separat" ljudkort är lättare än lättast, det svåra är att lyckas avaktivera det inbyggda och sen få till drivrutinerna på det nya så att det funkar.

Drivrutiner kan ha fått sitt namn för att dom driver datorägaren till vansinne ibland... wink.gif

(Och då har jag ändå lekt med datorer i ca 14 av 21 år....)

EDIT:

För att haka på det Pirum säger så ja, det kan mycket väl vara balansen som är felinställd.
Dubbelklicka på den lilla högtalaren som förhoppningsvis finns bredvid klockan och kolla balansen där.
gammelnalle
CITAT (niklaswik @ 09-02-2008, 22:18) *
AC-97 = integrerat ljud i moderkortet.

Att sätta in ett "separat" ljudkort är lättare än lättast, det svåra är att lyckas avaktivera det inbyggda och sen få till drivrutinerna på det nya så att det funkar.

Drivrutiner kan ha fått sitt namn för att dom driver datorägaren till vansinne ibland... wink.gif
(Och då har jag ändå lekt med datorer i ca 14 av 21 år....)
EDIT:

För att haka på det Pirum säger så ja, det kan mycket väl vara balansen som är felinställd.
Dubbelklicka på den lilla högtalaren som förhoppningsvis finns bredvid klockan och kolla balansen där.

CITAT

FEL FEL FEL!!!! inte ibland.... ALLTID!!!!! yahoo.gif har jag förstått..

och balansen är kollad - inget fel- MEN ett mycket bra tips!!!

Tack för input!!

mono-björn

gammelnalle
shit!!!

Var i datorbutiken idag och snackade...
-:Nja USB är nog inte vad som fixr din grej.. men ett ekelt ljudkort... BARA 195:-

_: Klarar jag att fixa det?

_Nema problema. bara öppna datorn och trycka in. I med alla sladdar och släng in den medföljande CD:n så installeras den självt.

... glad i hågen gick pågen (dvs jag) Väck med alla kablar, fram med skruvdragarn... 4 skruvar!!! Upp med paketet.... hittade en bra plats och tryckte dit kortet...
Yippie yahoo.gif jag gjode det...
Tillbaks med alla sladdar och körde igång tröskvärket....
-: Sätt i skivan...
OK

-: Denna produkt stöds inte av microsoft- du kan får problem...
-: Har jag redan så det räcker , tack!!
Tog dock mod till mig och fortsatte installationen.
Inte étt PIP!!! Hörtelefonuttaget på framsidan fungerar på ENA Kanalen...

Misstänker att jag måste "avinstallera" AC97... ??? På nåt sätt...

börjar förstå nicklaswik's inställning:
CITAT
Drivrutiner kan ha fått sitt namn för att dom driver datorägaren till vansinne ibland...

ringer datorbutken i möra...

inte ens mono-Björn

Myosotis
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig men tycker mycket synd om dig. [attachment=13236:tröst.gif]
Man blir tokig på datorer.
joz
CITAT (gammelnalle @ 11-02-2008, 20:41) *
shit!!!

Var i datorbutiken idag och snackade...
-:Nja USB är nog inte vad som fixr din grej.. men ett ekelt ljudkort... BARA 195:-

_: Klarar jag att fixa det?

_Nema problema. bara öppna datorn och trycka in. I med alla sladdar och släng in den medföljande CD:n så installeras den självt.

... glad i hågen gick pågen (dvs jag) Väck med alla kablar, fram med skruvdragarn... 4 skruvar!!! Upp med paketet.... hittade en bra plats och tryckte dit kortet...
Yippie yahoo.gif jag gjode det...
Tillbaks med alla sladdar och körde igång tröskvärket....
-: Sätt i skivan...
OK

-: Denna produkt stöds inte av microsoft- du kan får problem...
-: Har jag redan så det räcker , tack!!
Tog dock mod till mig och fortsatte installationen.
Inte étt PIP!!! Hörtelefonuttaget på framsidan fungerar på ENA Kanalen...

Misstänker att jag måste "avinstallera" AC97... ??? På nåt sätt...
börjar förstå nicklaswik's inställning:
ringer datorbutken i möra...
inte ens mono-Björn

gå in i bios och avaktivera det inbyggda ljudkortet, tro ifs inte att det är där felet sitter. men nu när du har ett annat kort redan så kan du ju likaväl testa med det.
Pirum
Det kan vara så att hörlursuttaget på framsidan av datorn bara fungerar med det interna ljudkortet, om du inte drar om ett par kablar. Det kan faktiskt vara så att just den kabeln glappar förresten. Har du provat uttagen på baksidan? Jag tolkar det som att du hade förstärkaren inkopplad på baksidan av datorn, och hörlurar på framsidan, och det är bara 1 kanal i båda?

Annars får du avaktivera ljudkortet i bios ja, alternativt kanske det går i Windows men det är ännu krångligare att förklara hur man gör smile.gif
gammelnalle
-cry-.gif -cry-.gif -cry-.gif

så vad gör jag nu....
"-Koppla ur den inbyggda ljudkortet (AC97) i biosen..."

Biosen???? har inte ens bio nu!!!

Lästips önskas!!

b
joz
CITAT (gammelnalle @ 12-02-2008, 20:04) *
-cry-.gif -cry-.gif -cry-.gif

så vad gör jag nu....
"-Koppla ur den inbyggda ljudkortet (AC97) i biosen..."
Biosen???? har inte ens bio nu!!!
Lästips önskas!!
b

har du testat att lyssna på olika filer ?
bästa är att du skriver så mycket info som du kan om datorn och vilket operativsystem du använder, det är mycket lättare att hjälpa till då.

bios är det första som startas när du slår på datorn.
gammelnalle
CITAT (joz @ 12-02-2008, 22:00) *
har du testat att lyssna på olika filer ?
bästa är att du skriver så mycket info som du kan om datorn och vilket operativsystem du använder, det är mycket lättare att hjälpa till då.

bios är det första som startas när du slår på datorn.

Tack för det tipset....

När jag skulle hitta informationen gick jag in under:
START- Den här datorn

DÄR hittade jag under "Systemaktiviteter" - VISA SYSTEMINFORMATION något som hette
ENHETHANTERTAREN

och SI!!

DÄR kunde jag ta bort AC97 !!! och efter div omstarter ungerar nu det nya kortet!!!

TACK TACK alla ni som bistått en dator dummie en gång till

kanske hade "biosen" varit bättre/enklare ?? men det gick tydligen så här med....

Men jag hittar ingen Högtalarikon längre (där man kunde ställa in volymen oc balansen)... ndrar OM den finns eller om jag får klara mig utan.....???

smiley_small_hug.gif thanks.gif

b

*Stintan*
Gå in i kontrollpanelen och klicka på ljudikonen och sedan på högtalare.
ThingsGoesWrong
CITAT (Ramred @ 09-02-2008, 20:47) *

Hej ja har ett integrerat ljudkort som ja just har råkat steka eller nå då det gick en säkring i huset :s
såg att du hade skrivit att det går att stoppa in ett nytt om det finns plats och att man avaktiverar det gammla ? men hur blir det med dom 2 ingångarna man har på framsidan av datan då ? dom sitter bara kvar där utan att funka då eller ? skulle vara schysst om du kanske kunde adda min msn och guida hur man gör det ? Nice_Mercedes@hotmail.com
Ramred
Har skickat ett PM till dig, så ska vi se om vi kan lösa det den vägen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon