|
Meriona
09-02-2008, 18:48
Är det nån mer än jag som har geribler???
Lilla Birka
09-02-2008, 23:34
 Är det såna du menar? Nej, jag har ingen sån, mina katter skulle antagligen äta upp dem. Men de är väldigt söta!
zaaritha
09-02-2008, 23:38
Skulle så gärna vilja ha! Men; med 11 katter o en hund--så funkar det inte--tyvärr!
Gerbil är ovanlig eftersom det är en av mycket få gnagare som kan bli naturligt fet. I naturen lever de ju i perioder med stort överflöd, och där emellan mycket magert med mat. Så de måste kunna lägga på sig fett när det finns mat.
Sailor Pluto
10-02-2008, 09:49
Har haft . Skulle absolut kunna tänka mig att ha dem som inneboende igen, de är väldigt trevliga. Men just nu har vi katter som nog gärna skulle äta upp både gerbiler, hamstrar och andra smågnagare.
CITAT Gerbil är ovanlig eftersom det är en av mycket få gnagare som kan bli naturligt fet.  Har aldrig sett en fet gerbil Jovisst är gerbiler ljuvliga, så luktar de popcorn, sniff sniff
SannaLasso
14-02-2008, 02:25
Här bor två FETA gerbilbröder! Att de börjat bli feta konstaterade jag så sent som häromdagen. Jag har nog läst på slarvigt för jag har missat det där att man kan behöva ransonera födan lite extra ibland. Faktum är att jag tog hand om dem för katternas skull. Mina katters skull alltså. Jag tyckte att katterna skulle få lite "spänning och mental träning" och det har funkat så över förväntan! Gerbilerna bor i en stor "kuvösbur" med takgaller + en extra galleröverdel ovanpå som katterna kan sitta på utan att jag behöver vara rädd att något ska gå sönder så katterna kan ta gerbilerna. Första två-tre dagarna varnade de varandra genom stampningar när det kom en katt men numera bryr de sig inte alls. Tvärtom är de nyfikna och kommer alltid ut och nosar runt när de hör katterna på "taket" - till katternas stora förtjusning förstås. Katterna tycks alltid tro och hoppas att de ska få tag i en "råtta" medan "råttorna" sen länge tycks veta att de går säkra... Det verkar vara smarta och vänliga och luktfria djur! Enda nackdelen är att de kissar i sin sandlåda som de egentligen ska sandbada i.
Meriona
18-02-2008, 20:07
CITAT (SannaLasso @ 14-02-2008, 02:25)  Här bor två FETA gerbilbröder! Att de börjat bli feta konstaterade jag så sent som häromdagen. Jag har nog läst på slarvigt för jag har missat det där att man kan behöva ransonera födan lite extra ibland. Faktum är att jag tog hand om dem för katternas skull. Mina katters skull alltså. Jag tyckte att katterna skulle få lite "spänning och mental träning" och det har funkat så över förväntan! Gerbilerna bor i en stor "kuvösbur" med takgaller + en extra galleröverdel ovanpå som katterna kan sitta på utan att jag behöver vara rädd att något ska gå sönder så katterna kan ta gerbilerna. Första två-tre dagarna varnade de varandra genom stampningar när det kom en katt men numera bryr de sig inte alls. Tvärtom är de nyfikna och kommer alltid ut och nosar runt när de hör katterna på "taket" - till katternas stora förtjusning förstås. Katterna tycks alltid tro och hoppas att de ska få tag i en "råtta" medan "råttorna" sen länge tycks veta att de går säkra... Det verkar vara smarta och vänliga och luktfria djur! Enda nackdelen är att de kissar i sin sandlåda som de egentligen ska sandbada i. Den (sandlådan) går som både-och, bara att byta efter några dagar... Kisset brukar klumpa sig och lägga sej i botten/hörnena, så det ger inte av sig någon lukt på dem även om de sandbadar.... Iallafall inte med min chillasand (den bästa i gröna påsar med v**akraft text....
Jag har haft gerbiler i 3 år. Jag har en 3-åring kvar. Jag har haft 3 till men de är tyvärr borta. Lille Tuffe är en speciell kille  Han är extremt matglad och ja, han kan snabbt lägga på sig några gram. Han väger ca 100 gram. Det är lite mycket.
Dessa flickor bor i mitt hus! Roliga är dom!
Vilka sötnosar! Är de bebisar än?
CITAT (Wilmer @ 20-02-2008, 11:44)  Vilka sötnosar! Är de bebisar än? De ägs naturligtvis av dottern, hon köpte dom för en månad sen och då var den åldern man "får" sälja.
Här är en bild till som hon tagit.
Men ååå, vilka ljuvliga bilder. De såg lite småbebisaktiga ut, därför frågade jag. Sicka goingar
Myosotis
20-02-2008, 12:30
Så söta de är!
Meriona
20-02-2008, 12:52
CITAT (Kjammi @ 20-02-2008, 10:52)  Jag har haft gerbiler i 3 år. Jag har en 3-åring kvar. Jag har haft 3 till men de är tyvärr borta. Lille Tuffe är en speciell kille  Han är extremt matglad och ja, han kan snabbt lägga på sig några gram. Han väger ca 100 gram. Det är lite mycket.  Min ene kille väger ca 90 g och den andre 100 g. Men det är svårt att banta bara EN när de bor i samma bur.... Jag har haft gerbiler och tamråttor sen 1991, men denna omgång är den första med hanar. OCh nu blir det bara hanar framöver!  Malvias gerbiler är "argente vittecknade", precis som vår lille Kurri - visst är de fina! Våra pojkar är importerade från Finland, det kanske därför de är så extra goooosiga...
Den där lilla bläsen på pannan är ju oemotståndlig!
Meriona
20-02-2008, 21:37
CITAT (Wilmer @ 20-02-2008, 13:20)  Den där lilla bläsen på pannan är ju oemotståndlig!  Litet tips, det där du har hemma är INTE en gerbil!
 Inte??? Hon väger ju typ 100 gram snart...
Meriona
20-02-2008, 22:11
CITAT (Wilmer @ 20-02-2008, 21:58)   Inte??? Hon väger ju typ 100 gram snart...  nono 685 var det sist....
 Ja, så var det ju. Men nu har hon lagt på sig igen Visst är den gerbilen som sträcker sig ljuvlig
Meriona
20-02-2008, 22:26
japp, det är en fighter! så fin!
 Tror du får låna digitalkamera en vecka - vi vill ju se diiina gerbiler! gerbilvänner.jpg Tre söta små vänner som nu knaprar på i gerbil himlen.
Meriona
20-02-2008, 22:35
Uss ja! Wilma, Ella och Evelina.... Jaghar en minnestavla på kylskåopet med alla f.d gerbiler, tamråttor och MOLLY.... man blir glad över minnena men lessen över at de inte finns kvar. men minnena väger över, därför får de vara kvar.
 Men Princen pojken då?? Får han inte plats på kylskåpet  javisst, man får bita ihop, de väger upp sina härliga liv trots allt. Även om det ibland inte känns så.
Meriona
20-02-2008, 22:42
Han har ju sin plats vid min säng istället....  kylskåp, vad är det för en äkta kärlek? Vad vore vi utan djur och/eller barn egentligen? En hoper planlösa varelser utan mening eller saknad. Fy sjutton. Den som lever utan djur eller barn måtte ha en annan passion som väger upp! Frimärken eller fjärilar eller skidåkning eller whatever. BLOMMOR kanske?
Ja, men blommor behöver kompletteras med djur (om man inte är allergisk) och barn.
Här är Tuffe. Han är en nyfiken pojk som vill springa fritt varje dag. Han blir mycket sur om han inte får det.  Om jag lägger lite av hans mat på golvet så samlar han det i kinderna och springer till ett matförråd han har fixat. Gerbiler är har väldigt starka viljor och visar ofta humör om man inte "lyder" dem.  Tuffe har lärt sig att röra vid ett föremål för att få godis, att hoppa genom en ring och hoppa över små hinder. Men han gör inget gratis...
Meriona
24-02-2008, 15:25
Oh, vilken goding! Vår kutar också lösa några timmar per dag, ofta även natten igenom, de behöver motionen och stimulansen. Fast tapeterna ser inte så skojiga ut i nederkant....
CITAT (Meriona @ 24-02-2008, 15:25)  Oh, vilken goding! Vår kutar också lösa några timmar per dag, ofta även natten igenom, de behöver motionen och stimulansen. Fast tapeterna ser inte så skojiga ut i nederkant....  Hoppas att du "gerbilsäkrat" rummet de är i då  Mina har aldrig varit ute utan uppsyn. Man vet aldrig vad de små rackarna hittar på.
Ja, Meriona gerbilsäkrar sitt rum! Jag har själv sett det. Ja, utom tapeterna då. De har tom nattbelysning har jag sett
Meriona
25-02-2008, 14:10
CITAT (Kjammi @ 24-02-2008, 18:10)  Hoppas att du "gerbilsäkrat" rummet de är i då  Mina har aldrig varit ute utan uppsyn. Man vet aldrig vad de små rackarna hittar på.  Det är totalsäkrat kan jag lova, vi har haft gerbiler och annat i 17 år, och lärt oss efterhand. Men den första stollen rymde in både under spisen och under en garderob. Där satt han (som var en hon) i 2 dygn innan vi fick fast honom...  Min man hade långa armar. Nån annan har hoppat över dörrskydden så vi fick höja dem också, men nu ska det nog vara lugnt...
CITAT (Meriona @ 25-02-2008, 14:10)  Det är totalsäkrat kan jag lova, vi har haft gerbiler och annat i 17 år, och lärt oss efterhand. Men den första stollen rymde in både under spisen och under en garderob. Där satt han (som var en hon) i 2 dygn innan vi fick fast honom...  Min man hade långa armar. Nån annan har hoppat över dörrskydden så vi fick höja dem också, men nu ska det nog vara lugnt... Hehe.. mina har också rymt in bakom spisen och in bakom bokhyllan. Tuffe försvann en kväll. Jag vände upp och ner på lägenheten, men han var helt borta. Sen upptäckte jag ett hål som ledde in till en hålighet under bokhyllan. Han hade tydligen blivit rädd och klämt sig in där- och vägrade komma ut. Jag stoppade in mat som jag hörde att han knaprade på. Så släckte jag och la mig. Plötsligt kände jag små fötter kila över mig. Där satt han på mig och såg oskyldig ut. "Vad är det för fel matte?" såg han ut att säga.
Meriona
27-02-2008, 13:01
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|