Full version: undervärme?
freya
Har upptäckt att en del av mina fröer vill ha en jordtemp på ca 28 grader. Och vi har knappt 18 när det är -grader ute, vilket det är för det mesta även denna konstiga vinter. Vet ngn var det finns miniväxthus med värme, eller om jag köper värmemattor till terrarier, hur ska jag veta vilka vatt det ska vara på mattan??
Har fått sönernas flunsa o är mer än vanligt virrig, kan definitivt inte räkna ut ngn värmeökningsgrad eller vad man nu gör med dessa mattor.. Slutar nu innan jag virrar bort mig totalt
confused.gif
men snälla om ngn har en susning om minidrivhus eller hur man fixar till det på annat sätt hjälp mig med några länkar.
HelenN
Jag har fått ett tips från en dam som driver upp massor med blommor, att man kan använda en vanlig värmedyna. kompiskram.gif
ingrid fuxwall
Lånar tråden och frågar hur många grader värmekrävande fröer kräver.

ingrid
Tosan
CITAT (freya @ 09-02-2008, 18:49) *
Har upptäckt att en del av mina fröer vill ha en jordtemp på ca 28 grader. Och vi har knappt 18 när det är -grader ute, vilket det är för det mesta även denna konstiga vinter. Vet ngn var det finns miniväxthus med värme, eller om jag köper värmemattor till terrarier, hur ska jag veta vilka vatt det ska vara på mattan??
Har fått sönernas flunsa o är mer än vanligt virrig, kan definitivt inte räkna ut ngn värmeökningsgrad eller vad man nu gör med dessa mattor.. Slutar nu innan jag virrar bort mig totalt
confused.gif
men snälla om ngn har en susning om minidrivhus eller hur man fixar till det på annat sätt hjälp mig med några länkar.

Du har inga element som du kan ställa dem över? Det räcker ju för det mesta...

CITAT (ingrid fuxwall @ 09-02-2008, 19:55) *
Lånar tråden och frågar hur många grader värmekrävande fröer kräver.

ingrid

Det verkar kunna skilja mellan 15 och 35 grader verkar det som. Många fröer gror bra i 15-20 medan andra vill ha 22-35. Men är jag osäker brukar jag ställa dem i rumstemperatur, över element om jag tror de vill ha mycket värme
freya
Problemet med elementen är ju att de är under fönsterbrädorna, smala o rangliga och fulla med krukväxter. Jag har frösådderna på köksbordet (maten får ätas i vardagsrummet) och ett lysrör över när de börjar komma upp. Vi eldar med ved och har ganska fluktuerande inomhus temp.
ewa zon 3
Förslag på olika ställen att ställa fröer som kräver mer än 20+ för groning
Ovanpå varmvattenberedare, på badrumsgolv med värmeslingor, ovanpå kyl eller frys.
Små miniväxthus med elvärme i botten brukar finnas på större trädgårdsbutiker eller kanske
här eller här
En liten enkel termometer som klarar fukt kan vara bra att ha om man vill ha koll på hur varmt det egentligen blir men det är inget måste.

/Ewa
MariaS
Ovanpå lysrörsramper är ett bra ställe också.
uno
CITAT (freya @ 09-02-2008, 18:49) *
confused.gif

Willab har snå trevliga uppdrivningslådor med undervärme. Jag köpte några och är nöjd med resultatet.

Uno
freya
Tack för svaren alla snälla smile.gif Har åkt på rejäl flunsa så nu blir det tillbaka till sängen, den här flunsan verkar ha satt sig mest i ryggen konstigt nog, så det blir väldigt korta datastunder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon