Meriona
09-02-2008, 18:55
Jag och min väninna ´tillbringade ett par timmar i skogen och på gatorna igår kväll ohc ropade på hennes katt som inte ville komma hem. De har flyttat för ett par veckor sen och han trivs "sådär". Men han har alltid hittat hem igen efter att han varit ute. Tillslut när vi nästan gett upp kom han hem. Varför gör de så? Är det för att visa att de hellre bott kvar eller är de för att de är så nyfikna på den nya miljön? Eller är det för att skrämma skiten ur sin matten?
Lilla Birka
09-02-2008, 23:37
Många katter går ju tillbaka till sitt gamla revir. Om det nya går att "pinka in" så stannar de ju ändå oftast hos den matte eller husse de är vana vid. Men katter är otrogna djur, hittar de någon som passar dem bättre, flyttar de helt sonika.
Meriona
18-02-2008, 20:35
Usch... han trivs fortfarande inte, undrar hur det ska gå...Han är gammal, kanske går det inte alls få honom att acceptera ett nytt modernt boende...
Det kanske är inte så lätt för en katt att komma ut i ett nytt mycket upptaget revir. Ofta kan katter dela på revir, genom att utnyttja det under olika tider på dygnet. Men sådant tar ju ett tag att lära sig.
Meriona
19-02-2008, 21:38
Tyvärr verkar det som om han inte trivs inne heller. Nu är matte dessutom bortrest, så jag ska gå dit och mysa med honom imorgon så att han känner sig lite bortskämd. Matte har kanske inte riktigt hunnit med honom när det varit så mycket med flytten. Kanske uppskattar han att nån slår ner sin rumpa en stund?
Stackarn. Hela hans trygga tillvaro har ju plötsligt ryckts bort under hans små tassar. Katter är mycket revirbundna, oavsett om de är inne eller utekatter. Det är inte alls ovanligt att katterna då strövar iväg när de flyttas på. De söker efter sitt gamla trygga liv. För att underlätta för katterna, bör man försöka möblera så likt som möjligt, från det gamla hemmet och sakta ändra efter det nya. Man bör också försöka få med någon favoritbuske (räcker med kvistar) eller gammal dyna eller liknande, där katten gärna vistas mycke på den gamla platsen. Då brukar det gå bättre, men som sagt, katter är vanedjur och det tar tid för dem att ställa om. Det absolut bästa i en sådan här situation är att försöka hålla katten inne ett par månader, till man ser att han börjar må bättre igen. Sen ska det inte vara problem att släppa ut honom igen, när han också har flyttat in (för det har han inte gjort ännu)
Meriona
19-02-2008, 21:54
AH! Vilken klok människa! Att han inte har flyttat in ännu, SÅ måste det ju vara!

Han har flyttat många gånger förut i sitt liv utan problem, men han är ju gammal nu och har naturligtvis svårare att anpassa sig. Han är såklart inte säker på att han ska bo HÄR, han tror kanske att han ska flyttas snart igen!
Katten som bode här innan hade ju gärna bott kvar. Han har slutat att jama utanför kattluckan dygnet runt nu, puh. Men han kommer förbi varje dag och jagar i sitt revir. När han får syn på någon av oss går han med nosen rakt fram och jamar höljutt förnärmat (ignorerar oss totalt)och promenerar mot sitt nya hem. Stannar ibland och vänder högdraget på huvudet och nosar i lyften.. Sedan lommar han vidare. Jamande.
Lilla vännen... Hoppas vänninans katt anpassar sig, med din gose-mys hjälp går det säkert bättre
Meriona
19-02-2008, 21:57
Han gillar mej, han brukar få Sheba när jag kommer

...
CITAT (Meriona @ 19-02-2008, 21:57)

Han gillar mej, han brukar få Sheba när jag kommer

...
Du är på rätt väg. Vägen till mannens och kattens hjärta.... Ja du vet
Psss, man kan få hälsa på marsvin i morgon om man vill?
Meriona
19-02-2008, 22:04
Typ efter kattmys? Det orkar jag kanske inte, vi får se. Har ju egna djur att ta hand om. Men man vet aldrig, ibland har man mer energi än man tror. Just nu går katten faktiskt först....

Du e för go, engagera dig i katten. Han måste ju vara förvirrad stackaren.
Meriona
20-02-2008, 21:40
efter ett pars timmar gos i soffan så var han toklugn tyckte jagl Hoppas han repar sej!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.