Full version: Pilstaket?
Bifrost
Hej
Vi har "planterat" ett staket runt tomten i salix / pil....
Hörde av en vän att dom skjuter rottskott som bara den
är det sant något att ta hänsyn till?
Kommer det att bli problem med detta?

Staketet är nerkört i gräsmattan brevid en väg och brevid mer gräsmatta.

Tacksam för svar från nbågon som provat..

ha det gott!

Åsa, mälardalen zon 2
Nej det brukar inte vara problem med rotskott, däremot kan ju rotsystemet ställa till problem, speciellt om man har äldre vatten och avloppsledningar.

Fast om du stuckit ner skotten i gräsmattan lär inget av detta bli några problem pilen brukar inte klara av att etablera sig speciellt bra ifall den måste konkurrera med gräsmattan. Det måste vara öppen jord runt pilen de första åren samt man måste vattna enormt mycket ifall man vill ha en bra etablering.
catlady
Jag antar att min mark är blötare än de flestas för mitt pilstaket etablerade sig väldans snabbt... Ett par månader tog det från det att jag kört ner stolpar i marken tills att de plötsligt sköt blad (och antagligen rötter). Fast då använde jag tjockare avsågade pilstammar, ca 5-6 cm i diameter. Jag tänker klippa av de grenar de skjuter i år och fortsätta flätningen (kom bara halvvägs förra våren innan pilen tog slut...) Rotskott vet jag inget om men jag tycker det är fantastiskt med ett levande staket!
Bifrost
Tackar det låter bra då kan jag sova gott om natten....

Jag provade att sätta förra året i april ca 80meter...
Det sköt skott och blad efter ca 1-2 månader...
enkelt att sätta och väldigt snabbt. Gav visserligen lite träningsvärk.
Men ett enkelt sätta att få lite insynskydd.

kicki.p

Jag tror att problemet med rotskott kommer först när man ångrar sig, och försöker såga ner pilhäcken. Då är det stora spaden som gäller.

Mvh/ kicki.p
eugenia
Men då handlar det väl om stubbskott, inte rotskott?
Anma
CITAT (eugenia @ 03-03-2008, 19:07) *
Men då handlar det väl om stubbskott, inte rotskott?

Vet inte hur det är med pil, men en avsågad asp t ex skjuter rotskott, överallt, en bra bit från stubben. Kanske pil gör likadant?
johannea
Är det någon av er som har bilder på era staket? Blev jättesugen! biggrin.gif
Grå
Ett litet tips:

http://www.tuddabo.se/levande_pil.htm
Det är en variant av pilstaket. Jag kan rekommendera Carolines kurser också, hon är helmysig och till och med en förgrämd skogseremit som jag hade riktigt roligt när jag var där wink.gif
royalimp
Jag satte ett pilstaket för ett par år sedan.
Jag har satt mitt en bit från en grusväg med gräsmatta på andra sidan.

Det var inga problem att få det att rota sig. Jag fick vattnade duktigt bara. Ett och annat dog, men det gick bra att komplettera året efter.
Däremot tycker jag inte att det fungerar som ett grönt levande staket som jag hade hoppats.

Det blir bara blad längst ut på skotten, kommer inga blad direkt från grund stammen.
Mitt på sommaren när det har vuxit bra är det helt tomt ner till, och långa vajande gröna skott en meter ovan staketet.... Däremot kommer det inga rotskott alls, det är inga problem!

Kräver ganska mycket skötsel om jag jämför med min oxelhäck på andra sidan.
Däremot fungerar det bra som staket och avgränsning. Lite roligare än ett grönplastat metallstaket!!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon