pialotta
09-02-2008, 22:11
Hej. Jo jag har köpt ganska många Saint Pauliablad under en period och har märkt att de rotar sig och avger babyplantor så olika fort. Ett blad var som tokig, satte rötter nästan samma dag den kom i jord, direkt från där bladet blir stam spretade det ut små vita söta rötter som jag fick täcka. Nu är där småsmå minisar. (Även på mer "normal" distans från "mamman" finns det småblad nu. De är lite större än de som sitter på moderbladet)
En del andra kan ta två veckor och några tar tre månader och ett blad har stått i ett halvår utan att något hänt.
Min teori är att det är moderbladets ålder som avgör rotnings/"barna"-villigheten. Alltså om jag får ett åldrande blad rotar det sig inte lika fort som ett nyss fullvuxet.
Kan det stämma?
/P
Åsa, mälardalen zon 2
09-02-2008, 22:47
Oftast är det sortberoende en del har lättrotade och snabba blad medans andra inte har det, jag har inte märkt någon skillnad på hur gammalt moderbladet är + ju längre ner man sticker ner sticklingen i jorden desto längre får man vänta på nya småplantor. +Sticklingar tagna från blommande plantor har något mindre rotningshormon i sig så det kan ta något längre tid då, fast istället får man ofta fler småskott från sticklingar tagna från blommande plantor.
pialotta
10-02-2008, 08:25
Å Åsa Tack för svar! Så intressant att läsa och lära.
Att de rotar sig olika fort beroende på SORT inte ålder! Jag satte tre nyköpta blad av olika sort i tre krukor i samma plastpåse - samma omständigheter för alla: Ett blad ruttnade ganska omgående, ett blad har fina småbabysar och ett blad står bara helcool...
Det där med blad från blommande planta stämmer absolut, bladet som har stått tyst i sin kruka ett halvår minst skar jag nämligen från en blommande planta. Då får jag passa mig, om jag skickar blad till någon skall det helst inte vara från en planta i blom!
Nu vet jag lite mer, roligt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.