Full version: "Salladslök"?
Kryddan03
Spinner vidare lite på tråden om att odla lök och ställer en lite dum fråga även jag. blush.gif

Kan man använda sättlök för att få den typ av "salladslök" som säljs i affärerna? (Alltså Allium cepa inte Allium fistulosum som ju också kallas salladslök) De är ju vad jag förstår helt enkelt i "förtid" skördad vanlig matlök. Blir sättlöken lika grön, mild och mjäll eller måste man så för att få dem på det sättet? Tänker jag helt galet?

Gärna tips på hur jag kan få egen sådan lök i sommar. smile.gif
KURT
Man kan ju alltid avbryta utvecklingen för en lök för att skapa sättlökar. Så tekniskt går det naturligtvis att skapa sättlökar som är olika stora. Och man kan ju mycket väl odla lök och äta den färsk under säsongen.

Men varför inte så lök? Om du inte skall odla den för att spara i höst, så borde det gå utmärkt att så också.
Gillan
Jag har sått salladslök och purjolök med gott resultat ett par ggr. Personligen tycker jag att det går bättre med purjolöken. Den har växt till sig snabbare här och då börjar jag skörda den när den är i storlek som salladslöken. Väldigt mjäll och god är den då.
EKLO
Jag har försökt i två säsonger att så salladslök, lyckas inte, det blir inget. I år ska jag förodla den, det tror jag funkar bättre. Liksom små purjolökar (också förgro), de borde funka på samma sätt.

Men gul sättlök som salladslök, hm, det tror jag inte mkt på. Det är ju de "fyllda" stjälkarna och bladen man är ute efter med salladslöken, och det får man ju inte med gul eller röd lök på samma sätt (sättlöken är ju redan en liten svälld lök, så det skulle vara blasten man är ute efter då). Då kan man lika gärna ta gräslök i salladen, tycker jag.

mvh Eklo
Kryddan03
CITAT (KURT @ 10-02-2008, 07:26) *
Man kan ju alltid avbryta utvecklingen för en lök för att skapa sättlökar. Så tekniskt går det naturligtvis att skapa sättlökar som är olika stora. Och man kan ju mycket väl odla lök och äta den färsk under säsongen.

Jag tror att du missförstått vad jag frågade efter. Jag vill inte skapa sättlökar. Jag undrar om sättlöken (som ju redan har torkat skal så att säga) kan bli lika ljus utan skal som den lök affärerna brukar kalla salladlök?

CITAT (KURT @ 10-02-2008, 07:26) *
Men varför inte så lök? Om du inte skall odla den för att spara i höst, så borde det gå utmärkt att så också.

Behöver man inte förodla den för att få något som helst resultat (förutom tunn blast)? I så fall faller det helt enkelt på platsbrist.

CITAT (Gillan @ 10-02-2008, 08:07) *
Jag har sått salladslök och purjolök med gott resultat ett par ggr. Personligen tycker jag att det går bättre med purjolöken. Den har växt till sig snabbare här och då börjar jag skörda den när den är i storlek som salladslöken. Väldigt mjäll och god är den då.

Vilken lök menar du när du skriver att sått salladslök (se ovan)?
Purjolök blir ju inte riktigt samma. Speciellt inte om man vill ha röd "salladslök".

CITAT (EKLO @ 10-02-2008, 11:23) *
Jag har försökt i två säsonger att så salladslök, lyckas inte, det blir inget. I år ska jag förodla den, det tror jag funkar bättre. Liksom små purjolökar (också förgro), de borde funka på samma sätt.

Men gul sättlök som salladslök, hm, det tror jag inte mkt på. Det är ju de "fyllda" stjälkarna och bladen man är ute efter med salladslöken, och det får man ju inte med gul eller röd lök på samma sätt (sättlöken är ju redan en liten svälld lök, så det skulle vara blasten man är ute efter då). Då kan man lika gärna ta gräslök i salladen, tycker jag.

mvh Eklo

Som jag skrev ovan så är det inte salladslök/piplök jag är ute efter. Se även mitt svar till KURT.
Kryddan03
Äntligen hittade jag info som kanske kan bringa lite klarhet i vad jag frågar efter. smile.gif Problemet är ju bl a den begreppsförvirring som råder i handeln.

Det jag menar är dessa:

Kallas tydligen också knipplök. Själv har jag bara sett dem kallas för salladslök.
Beskrivs så här:
Allium cepa
Knipplök är färsk, nyskördad gul eller röd lök som säljs i knippen med blasten kvar.
Min undran är alltså blir sättlöken lika ljus (d v s utan gult eller rött skal) som lökarna på bilden ovan?

För att klargöra ytterligare. smile.gif Jag menar inte dessa:

Salladslök/ Piplök
Allium fistulosum
Salladslöken påminner till utseendet om en liten purjolök. Den har knappt fingertjocka, ihåliga blad och saknar lök.
KURT
Skörda bara vanlig gul lök tidigare under säsongen så får du s k knipplök, de utvecklar inte det torra skalet förrän de mognar på hösten.
Kryddan03
CITAT (KURT @ 11-02-2008, 06:41) *
Skörda bara vanlig gul lök tidigare under säsongen så får du s k knipplök, de utvecklar inte det torra skalet förrän de mognar på hösten.

Så skalet som redan finns på sättlöken försvinner alltså?
KURT
CITAT (Kryddan03 @ 11-02-2008, 21:23) *
Så skalet som redan finns på sättlöken försvinner alltså?

Ja den måste ju växa sig större, och det skalet kan inte expandera!
noora
Jag brukar börja skörda lök så fort blasten fått ansenlig storlek och själva löken verkar ha vuxit i alla fall lite. Då får man "knipplök" under sommaren och lök med "riktigt" skal framåt hösten när blasten har vissnat.
Kryddan03
Glöm min fråga. Det verkar enklare att köra med trial and error istället. biggrin.gif

Tack ni som försökt att svara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon