CITAT (KURT @ 10-02-2008, 07:26)

Man kan ju alltid avbryta utvecklingen för en lök för att skapa sättlökar. Så tekniskt går det naturligtvis att skapa sättlökar som är olika stora. Och man kan ju mycket väl odla lök och äta den färsk under säsongen.
Jag tror att du missförstått vad jag frågade efter. Jag vill inte skapa sättlökar. Jag undrar om sättlöken (som ju redan har torkat skal så att säga) kan bli lika ljus utan skal som den lök affärerna brukar kalla salladlök?
CITAT (KURT @ 10-02-2008, 07:26)

Men varför inte så lök? Om du inte skall odla den för att spara i höst, så borde det gå utmärkt att så också.
Behöver man inte förodla den för att få något som helst resultat (förutom tunn blast)? I så fall faller det helt enkelt på platsbrist.
CITAT (Gillan @ 10-02-2008, 08:07)

Jag har sått salladslök och purjolök med gott resultat ett par ggr. Personligen tycker jag att det går bättre med purjolöken. Den har växt till sig snabbare här och då börjar jag skörda den när den är i storlek som salladslöken. Väldigt mjäll och god är den då.
Vilken lök menar du när du skriver att sått salladslök (se ovan)?
Purjolök blir ju inte riktigt samma. Speciellt inte om man vill ha röd "salladslök".
CITAT (EKLO @ 10-02-2008, 11:23)

Jag har försökt i två säsonger att så salladslök, lyckas inte, det blir inget. I år ska jag förodla den, det tror jag funkar bättre. Liksom små purjolökar (också förgro), de borde funka på samma sätt.
Men gul sättlök som salladslök, hm, det tror jag inte mkt på. Det är ju de "fyllda" stjälkarna och bladen man är ute efter med salladslöken, och det får man ju inte med gul eller röd lök på samma sätt (sättlöken är ju redan en liten svälld lök, så det skulle vara blasten man är ute efter då). Då kan man lika gärna ta gräslök i salladen, tycker jag.
mvh Eklo
Som jag skrev ovan så är det inte salladslök/piplök jag är ute efter. Se även mitt svar till KURT.