Hej !
Jag undrar vad en såhär varm vinter gör med alla buskar och perenner, behöver inte växterna ha ordentlig vinter så dom får gå i vila ?
Hälsn Tepa
Christer i Falköping
10-02-2008, 09:55
Allt beror på vilken art det handlar om. En del av det mer känsliga vi har i våra trädgårdar tycker nog detta är toppen. Men det så kallade vanliga mår inte bra av att ha det för varmt för många vintrar på raken. Då kan de faktiskt stressas ihjäl.
Christer.
ja, nog önskar man att det var ett ordentligt snötäcke över perennerna när det bara är februari. Det va knepigt ifjol också. Då började en del perenner växa väldigt tidigt sedan blev det 15 grader kallt och några frös bort. Jag vet inte om man ska försöka täcka lite?
Täcka ska man nog alltid göra, perennerna dör ju inte av det kalla eller det varma, utan det är ju höga temperaturväxlingar de inte klarar av....samt solljuset nu till våren. Så lite granris eller fiberduk är ju alltid bra.
Sen är det ju bra om man låter dem vara, så man inte klipper ner dem innan det är frostfritt, för då kan ju rötterna frysa.
Alexander-VG-zon3
10-02-2008, 13:27
äsch här täcks inget över perennerna ,, sånt har inte jag tid med och dom klara sig fint . har redan klippt veck allt visste . och nytt tittar fram . men det skador dom inte om det blir frost eller vinter eller hög vårtemp med frost .
angående buskar så är det som christer skrev beror på vilken växt en del kräver en vintertemp på -10c medans andra kräver 0c .
Hej!!
Jag tycker att man ska täcka dom perenner man är rädd om samt som man tycker om. Sen är det upp till var och en om man vill täcka eller inte.
Alexander-VG-zon3
10-02-2008, 20:37
här har
hosta,rosenstav,malva,malört,törel,sedum,lökar,jordgubbar,primula,akleja m.f tittat upp och alla har också klarat dipp ner till -3c -5c -6c .
lika så dom två förra vintrarna har dom startat lite tidigare till att sedan bli vinter eller kallt . och ingen av dessa perenner har dött ut . kanske tåliga perenner eller milt klimat !!?? vem vet
men jag är den som inte täcker eller gör nåt extra har mer saker att oroa mig över än dom .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.